بورس آهن آلات و ميلگرد

بورس آهن آلات و ميلگرد

    سايت فروش ميلگرد آهن ملل اصفهان بعنوان يك مرجع قيمت معتبر در بازار آهن و فولاد ايران شناخته و صفحات رسمي اين شركت كه در مركزآهن ايران، شهر اصفهان واقع شده نيز دنبال كنندگان و اعضاي زيادي دارد. اين سايت روزانه قيمت انواع ميلگرد آجدار و ساده كارخانه هاي مختلف ذوب آهن، انواع ورق آهن، لوله فولادي، شمش آهن، تيرآهن و نبشي، ناوداني و سپري، قوطي پروفيل، محصولات مفتولي را بصورت آنلاين و لحظه اي منتشر و در اختيار فعالين صنعت فولاد و ساختمان سازي قرار مي دهد. پيج اينستاگرام شركت آهن ملل نيز بزرگترين رسانه صنعت فولاد در اين شبكه اجتماعي بوده و روزانه قيمتهاي محصولات فولادي را در قالب جداول گرافيكي منتشر و بروزرساني مي كند. با عضويت در كانال تلگرام اين مجموعه نيز مي توانيد به صورت لحظه اي و همسان با نوسانات بازار آهن، از جديدترين اتفاقات اين بازار مطع شويد.

صفحه اصلي | آرشيو وبلاگ | تماس با ما
۲۵ آبان ۱۳۹۹
ناوداني سبك چيست و كاربرد آن در صنعت ساختمان سازي

 

 

 

ناوداني سبك

تعريف ناوداني

به مقاطع فولادي كه به شكل U انگليسي هستند، ناوداني گفته مي شود. اين محصول كه در دسته پروفيل هاي باز قرار دارد به سه روش پرسي، فابريك نورد سرد و فابريك نورد گرم توليد مي شود و به دو دسته ي اصلي ناوداني سبك و سنگين عرضه مي شود. .

 

ناوداني سبك

ناوداني سبك به ناوداني گفته مي شود كه  وزن آن از وزن تعريف شده در جدول استاندارد اشتال كمتر مي باشد. يعني ابعاد و وزن ناوداني سبك با اندازه هاي درج شده در جداول مهندسي محاسباتي مطابقت ندارد  و اصولا پايين تر از مقدار استاندارد مي باشد. 

ناوداني هاي سبك در بسياري از كارخانجات  كشور روس و ايران توليد مي شوند.

تا اينجاي مقاله آموختيم كه ناوداني سبك چيست. در ادامه به تعريف جدول اشتال ناوداني مي پردازيم تا متوجه شويم كه جدولي كه مهندسين با استفاده از آن محاسباتي درباره سايز و ضخامت ناوداني به دست مي آورند چگونه است.

ناوداني سبك

تعريف جدول اشتال وزن ناوداني

يكي از محصولات مهم فولادي در جدول اشتال، ناوداني است. كه پيش از خريد مي توان با بررسي جدول وزني اشتال ناوداني، مسبب يك خريد با كيفيت شد.

ناوداني UNP طبق استاندارد بيانگر ناوداني است كه به صورت فابريك طي فرآيند نورد و با باله هاي ناموازي توليد شده است. به همين علت در جدول اشتال ناوداني محصولات متفرقه ديده نمي‌شود.

جدول وزن ناوداني به قدري حائز اهميت است كه در بازار آهن ايران براي محصول ناوداني دو دسته مرسوم 

  1. سبك
  2. سنگين

در نظر گرفته شده است.

ناوداني سبك محصولي است كه وزن و ابعاد آن كمي تفاوت با استاندارد جدول اشتال ناوداني دارد. به همين ترتيب محصولي كه مطابق استاندارد جدول اشتال توليد شده به ناوداني سنگين معروف است.

وزن اين مقطع به دليل پيچيدگي سطح مقطع آن در مقايسه با محصولي مانند ميلگرد سخت تر حساب مي‌شود. زيرا مساحت سطح مقطع آن حاوي خميدگي‌ها و اختلاف ضخامت‌هايي است كه اندازه گيري آن را مشكل مي‌كند.

اما در جدول استاندارد وزني ناوداني كه بخشي از جدول استاندارد است، اين مساحت به دقت محاسبه شده است. با ضرب مساحت سطح مقطع ناوداني در طول مورد نظر از آن حجم مقطع بدست مي‌آيد.

با ضرب حجم در چگالي ماده وزن آن در طول مشخصي بدست مي‌آيد.

به دليل استفاده از فولاد ساده كربني براي ساخت ناوداني چگالي آن به طور تقريبي برابر با چگالي آهن خالص يعني 7/8 گرم بر سانتي متر مكعب در نظر گرفته مي‌شود.

با تبديل واحدهاي مورد نظر وزن هر متر از ناوداني بر حسب كيلوگرم بدست مي‌آيد.

كاربرد ناوداني سبك

از موارد استفاده ناوداني مي شود به استفاده در صنعت ساختمان سازي اشاره كرد. به طور كلي كاربردهاي ناوداني شامل:

  • ساخت نماي ساختمان
  • ساخت چهارچوب ها
  • اسكلت ماشين
  • پايه ماشين آلات
  • بناهاي معماري
  • تشكيلات دريايي 

كاربرد ناوداني سبك

ويژگي هاي ناوداني سبك

عمده ويژگي و مشخصات ناوداني شامل موادر زير است:

  • ابعاد محصول پايينتر از ابعاد درج شده در جدول اشتال است.
  • وزن محصول پايينتر از ابعاد درج شده در جدول اشتال است.
  • قيمت ناوداني سبك كمتر است.
  • استانداردهاي رعايت شده حين توليد محصول با استاندارد توليد ناوداني سنگين متفاوت است.

ليست كارخانجات توليدي ناوداني سبك در داخل كشور

ناب تبريز ، ماهان ، آريان فولاد ، يزد ، فولاد تهران ، ابهر ، زنجان ، كارخانه هاي مختلف اصفهان ( اصفهان ، اسپيرال و … ) كارخانه هاي مختلف مشهد ( شكفته ، منظومه و … )

 

نتيجه گيري

در اين مقاله آموختيم ناوداني سبك به ناوداني گفته مي شود كه  وزن آن از وزن تعريف شده در جدول استاندارد اشتال كمتر باشد. يعني ابعاد و وزن ناوداني سبك با اندازه هاي درج شده در جداول مهندسي محاسباتي مطابقت ندارد و اصولا پايين تر از مقدار استاندارد مي باشد. 

همچنين يكي از محصولات مهم فولادي در جدول اشتال، ناوداني است. كه پيش از خريد مي توان با بررسي جدول وزني اشتال ناوداني، مسبب يك خريد با كيفيت شد.

در اين مقاله با كاربرد و ويژگي هاي ناوداني هم آشنا شديم و دريافتيم كه قيمت ناوداني سبك كمتر، وزن و ابعاد محصول نسبت به ابعاد درج شده در جدول اشتال كمتر است.


source:ناوداني سبك چيست و كاربرد آن در صنعت ساختمان سازي

 

آرشيو نظرات (0)

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
 
 

 


معرفي وبلاگ




قيمت به روز انواع محصولات فولادي , خريد و فروش با بهترين نرخ



فهرست اصلي

صفحه نخست
پست الكترونيك
آرشيو مطالب
افزودن به علاقه مندي ها
صفحه خانگي
 


آرشيو موضوعي

موضوعي ثبت نشده است


آرشيو ارسال ها

مهر ۱۴۰۰
شهريور ۱۴۰۰
مرداد ۱۴۰۰
تير ۱۴۰۰
خرداد ۱۴۰۰
ارديبهشت ۱۴۰۰


پيوند ها

خريد اپل ايدي به سيب
سئو
ساخت وبلاگ





 



[ ساخت وبلاگ ]