استفاده از فولاد و آلياژهاي سبك در صنعت ساختمان سازي مدرن مقرون به صرفه است.ورق سينوسي رنگي يكي از محبوب ترين انواع وررق هاي گالوانيزه است كه در مواردي مانند كركره ي مغازه و سقف هاي شيرواني استفاده مي شود.

 

ورق سينوسي رنگي چيست؟

نام ديگر ورق سينوسي رنگي، ورق كركره سينوسي است.دليل نامگذاري اين نوع ورق ها به دليل نيم دايره ي برآمده در سطح آن است كه اين نوع ورق را مانند موج سينوسي شبيه كرده است.اين نوع ورق در انواع رنگ ها با ابعاد 20 سانتيمتر تا 12 متر در بازار موجود است و حتي ميتوانيد رنگ مورد نظر را به صورت عمده اي به كارخانه سفارش دهيد.

لايه ي رنگي روي اين نوع ورق ها علاوه بر زيبايي باعث دوام و خاصيت ضد خوردگي نسبت به ورق گالوانيزه معمولي مي شود.

فرق ورق‌ هاي سينوسي رنگي با ديگر ورق ‌هاي گالوانيزه رنگي

در بازار ممكن است با شكل هاي مختلفي از ورق گالوانيزه رنگي مواجه شده باشيد كه براي استحكام و خاصيت ضد رنگ خوردگي يك لايه رنگ به روي ورق ميزنند.ورق گالوانيزه رنگي به دو گروه تقسيم مي شوند:ورق هاي سفالي و ورق هاي شادولاين

علت مختلف بودن شكل آن ‌ها تنوع در زيبايي، مقاومت و كارايي آن‌ ها است. ورق سينوسي رنگي نوعي از ورق شادولاين بوده كه داراي الگويي از موج‌ هاي سينوسي شكل است.

كاربردهاي ورق سينوسي رنگي

ورق هاي سينوسي رنگي به دليل خاصيت ضد خوردگي و مقاوم بودن در برابر آب در ساخت سقف هاي شيرواني و شيب دار و در ساختن بدنه سوله ها استفاده مي شود. اين ورق ها به خاطر تنوع شكل و رنگ در آن ها دست طراحان را براي ايده هاي خلاقانه باز مي كند و آزادي عمل دارند.سقف سازي با ورق سينوسي رنگي به‌ طور گسترده در باغ ‌ها، كارخانه ‌ها، روستاها، هتل‌ ها، مراكز نمايشگاهي، ويلاهاي مدرن و تزئينات در فضاي باز اجرا مي ‌شود.

يكي ديگر از كاربردهاي اين نوع ورق گالوانيزه در ساخت كركره مغازه‌ ها است. شكل و انعطاف اين نوع ورقه‌ ها در عين وزن مناسب، استحكام و اقتصادي بودن، آن ‌ها را براي اين كاربرد به گزينه ‌اي مناسب بدل كرده است.

 

مزاياي ورق سينوسي رنگي

مزاياي ورق ‌هاي سينوسي رنگي به آن‌ ها محبوبيت زيادي داده است. اين نوع ورق‌ ها داراي استحكام بالا بوده و در برابر زلزله مقاوم هستند. گالوانيزه بودن و رنگ آن ‌ها باعث مقاومت زياد اين نوع ورق در برابر عوامل خوردگي است. ورق‌ هاي سينوسي رنگي به خاطر شكل موج ‌دار خود به ‌خوبي كنار يكديگر قرار مي ‌گيرند و به آب و رطوبت اجازه نفوذ به داخل ساختمان را نمي ‌دهند. از ديگر مزاياي اين نوع ورق اندك بودن نفوذ گرما به آن مي باشد، مساله ‌اي كه باعث بهينه ‌سازي انرژي و كاهش هدر رفت منابع و هزينه ها است.

يكي از مزاياي ورق سينوسي رنگي اقتصادي بودن است. استفاده از اين نوع ورق در مقايسه با روش ‌هاي سنتي كم ‌هزينه ‌تر مي باشد.  يكدست بودن و كنترل كيفي بالا به دليل توليد در كارخانه از ديگر محسنات اين ورق به‌ حساب مي ‌آيد. ورق سينوسي رنگي قابل ساخت و سفارش در انواع ضخامت‌ ها، ابعاد و رنگ‌ هاي دلخواه بوده و همين تنوع رنگ موجب افزايش محبوبيت آن‌ ها شده است. سبك بودن اين ورق ‌ها نه‌ تنها عمليات نصب را پر سرعت ‌تر كرده است بلكه موجب ايجاد سازه ‌هاي سبك ‌تر مي‌ شود. سازه ‌هاي سبك ‌تر داراي مزاياي متعددي هستند كه يكي از آن‌ ها امكان بنا كردن آن ‌ها روي زمين ‌هايي است كه خاك سستي دارند.

از ديگر مزاياي اين نوع ورق گالوانيزه مي ‌توان به نصب سريع آن اشاره كرد. امروزه صنعت نوين ساختمان ‌سازي دائما به دنبال سرعت بخشي به عمليات ساخت ‌و ساز است. سريع انجام شدن پروژه ‌ها موجب بهينه ‌سازي زمان و بهره ‌وري بالاتر مي‌ شود. ورق ‌هاي سينوسي به ‌آساني كنار يكديگر قرار گرفته و به اسكلت يا سقف پيچ يا پرچ مي‌ شوند و در زمان تخريب سازه نيز به ‌راحتي جدا مي ‌گردند. شما به ‌سرعت و در مدت ‌زماني كاملا كوتاه مي ‌توانيد ديواره يا سقف سوله خود را با استفاده از اين نوع ورق بسازيد.

ورق كركره سينوسي در شرايط جوي خاص تغيير رنگ و شكل نمي ‌دهد و يكپارچگي خود را با گذشت زمان حفظ مي ‌كند. به ‌علاوه اين نوع ورق ‌ها در برابر آتش مقاوم بوده و بنابراين موجب امنيت سازه هستند. آن‌ ها در برابر سرمازدگي نيز مقاومت مي‌ كنند. مقاومت در مقابل مواد اسيدي و قليايي نيز جلوه ديگري از استحكام اين نوع ورق گالوانيزه است.

طريقه ساخت ورق سينوسي رنگي

در ساخت ورق كركره سينوسي ابتدا فلز پايه (مانند فولاد) را با استفاده از روش ‌هاي گالوانيزه سازي مانند روش غوطه ‌وري گرم گالوانيزه مي‌ كنند، يعني بر روي آن لايه ‌اي از فلز روي مي ‌كشند تا در برابر خوردگي مقاوم شود، چرا كه روي در تماس با فلز زير خود ميل به قطب مثبت بودن دارد و همين باعث دوام فلز زيرين به‌ عنوان قطب منفي مي‌ شود. پس از گالوانيزه سازي اقدام به رنگ كردن آن مي ‌كنند. اين رنگ كوره علاوه بر زيبايي موجب دوام بيشتر در برابر عوامل محيطي و خوردگي مي‌ شود. ورق حاصل را سپس به ‌وسيله ماشين ‌آلات به شكل موج ‌دار سينوسي شكل در مي ‌آورند.

نتيجه گيري:

جايگزين مناسب متريال هاي سنتي در سازه هاي سبك، ورق رنگي سينوسي بهترين گزينه است.دليل استفاده از اين روع متريال، سرعت نصب، استحكام و مقرون به صرفه بودن است. شما مي توانيد با استفاده از اين محصول به سقف ويلا هاي خود يا منازل مسكوني ،استحكام و زيبايي ببخشيد.


source:ورق سينوسي رنگي چيست و كاربرد آن در صنعت ساختمان سازي