كپ جوشي ك قطعه از جنس فولاد است كه براي بستن آخر لوله ها از آن استفاده مي شود.سايز اين قطعات بر اساس سايز لوله متغير است.كپ جوشي در صنايع مختلف كاربرد بسياري دارد و در جنس هاي استيل و فولادي در بازار عرضه مي شود كه با نام هاي كپ فولادي و كپ استيل شناخنه مي شوند.

 

كپ جوشي فولادي چيست و چگونه ساخته مي شود؟

مواد خام كپ جوشي، فولاد كربني و استيل كربن است. اين مواد يكي از مواد اوليه براي ساخت انواع لوله و اتصالات است.

عنصر هاي موجود در اين نوع قطعات شامل كربن، منگنز، فسفر و گوگرد است. البته در حين توليد آلياژهاي فولادي كربن دار همواره مقاديري از عناصر ناخواسته مانند هيدروژن، اكسيژن، نيتروژن و عناصر آلياژي از سنگ معدن يا قراضه هاي فلزي مانند نيكل، مس، مولبيدن، كروم، قلع، آنتيموان و غيره وارد تركيبات شيميايي آن مي شود.

 

كپ جوشي استيل چه كاربردي دارد؟

استيل استفاده شده در اين قطعات، استنلس است. بدليل وجود تركيباتي چون كروم و نيكل در تركيبات شيميايي مقاومت بالايي در برابر اكسيد شدن و خوردگي برخوردار مي شوند.

اين نوع از فولاد همچنين با داشتن عنصر مولبيدن، استقامت بالايي را نسبت به دماهاي بالا و پايين دارد.

فولاد ضد زنگ يا همان فولاد استيل با داشتن مقادير پاييني از كربن، در عمليات جوشكاري و ماشينكاري به آساني استفاده مي شود.

كپ جوشي درزدار چگونه توليد مي شود؟

براي ساختن كپ ها، ورق ها به شكل لوله مي شوند و با جوش به يكديگر وصل مي شوند كه بدون الكترود انجام مي شود.

ماده اوليه آن ورق رول شده (Coil) مي باشد كه محل اتصال لبه ها با عبور از ميدان الكتريكي و ايجاد مقاومت و توليد حرارت ذوب شده و بهم جوش مي خورد. دراين روش ورق (Plate)  به شكل لوله در مي آيد و سپس محل اتصال با الكترود جوشكاري مي شود.

كپ مانيسمان يا بدون درز

كپ هاي مانيسمان كه با نام هاي بدون درز نيزمي شناسند، از دسته اتصالات فولادي هستند كه در فرآيند توليد آن ها از انواع روشهاي جوش فلزات استفاده نمي شود. تفاوت ديگر آن ها در ماده اوليه محصولات مي باشد. در توليد اتصالات مانيسمان از مقاطع فولادي به شكل شمش و از طريق حرارت و كشش و غلطك و عبور از زره و همچنين نيروهاي گريز از مركز استفاده مي شود.

موارد استفاده از كپ فشار قوي چيست ؟

كپ هاي فشار قوي در دو نوع فولادي و استنلس استيل توليد مي شود. اين نوع از كپ ها در دو مدل رزوه شده و ساكت ولدينگ تهيه و و در بازار ارائه مي شوند. مدل هاي ساكت ولدينگ كاملا مشابه مدل هاي رزوه اي هستند با اين تفاوت كه در آن ها رزوه (دندانه) وجود ندارد و همه صاف و يكدست مي شوند. معمولا اين كپ ها تحت استاندارد ASME توليد شده اند.

 


source:كپ جوشي چيست؟ با انواع آن آشنا شويد.