انكر بولت

انكر بولت چيست؟ ابزار هاي زيادي براي سهولت و ايمني كار و صنايع مختلف و پروژه هاي گوناگون اختراع و توليد مي شوند.يكي از اين اختراع هاي مهم و كاربردي انكر بولت است. اين اختراع براي نصب آسان و ايمن انواع سازه ها مانند آسانسور، پله برقي و مانند اين ها كاربرد دارد.انكر بولت انواع بسياري دارد كه توع فلزي آن كاربرد بيشتري در صنايع دارد. 

 

انكر بولت چيست؟

انكر بولت به فارسي به معناي پيچ چفتي مي باشد.انكر بولت براي چفت و بست كردن بتن استفاده مي شود. اينكار براي تعمير مصالح فولادي، ترميم و يا گسترش آن ها مورد استفاده قرار مي گيرد، انكر بولت مانند پليت براي چفت كردن صفحات فولادي استفاده مي شود و نقش مهمي در اضافه كردن سازه ها ي جديد به بتن دارد. انكر بولت انواع مختلفي دارد و به نوع و محل قرار گيري بستگي دارد و در دسته بندي هاي مختلفي در بازار عرضه مي شود.

 

انواع انكر بولت

انكر بولت ها به دو دسته ي انكر بولت مكانيكي و انكر بولت شيميايي و استاد بولت تقسيم بندي مي شوند.

انكر بولت شيميايي

اين نوع از انكر بولت به عنواع چسب كاشت هم شناخته مي شود كه براي قدرت چسبندگي بالاتر بين بتن و ميلگرد قرار مي گيرد و مي تواند در عمق و قطر بدون محدوديت قرار گيرد.

انكر بولت مكانيكي يا رول بولت Roll Bolt

گروهي از انكر بولت ها به صورت مكانيكي در حفره هاي داخل بتن قرار مي گيرند و اجزاي تشكيل دهنده ي آن ها يك قطعه استوانه و مهره و واشر و يك رول با حالت مخروطي است.

استاد بولت Stud Bolt

اين نوع از انكر بولت ها يك پيچ گل دار است كه با مهره و واشر تركيب مي شود و هزينه ي تعمير و نصب آن هم كم است. لازم به ذكر است كه استاد بولت در دسته انكر بولت مكانيكي قرار مي ‌گيرد.

تفاوت بين انكر بولت و رول بولت

اكثرا لغات انكر بولت و رول بولت را با هم اشتباه مي كنند و انكر بولت شكل L  است و رول بولت هم همان نوعي از انكرهاي مكانيكي است.

روش ‌هاي عملكرد انكر بولت

روش اصطكاكي و انبساطي

در اين روش انكر بولت بعد از كاشت و نصب با مصالح پايه اصطكاك پيدا كرده و بارهاي متفاوتي را تحمل مي ‌كند

روش چسبندگي

انكرهاي شيميايي با نام ‌هاي چسب كاشت و چسب بتن نيز شناخته مي‌ شوند. عملكرد اين روش بدين ترتيب است كه انكر بولت پس از كاشت باعث افزايش چسبندگي ميلگرد با مصالح پايه مي‌ شود و با اينكار ظرفيت باربري بتن افزايش پيدا مي‌ كند.

روش چفتي يا كليدي

در اين روش با ايجاد حفره‌ هايي درون مصالح پايه كه غالبا بتن هستند انكر بولت گيرش پيدا مي‌ كند. در اين روش مصالح پايه از قدرت باربري بالايي برخوردار مي ‌شوند و حتي ظرفيت ديناميكي آن ها نيز چندين برابر مي ‌گردد.

روش تركيبي چفتي و اصطكاكي

اين روش تركيبي انكر بولت هم به روش چفتي و هم به روش اصطكاكي با مصالح پايه گيرايي مي ‌يابد. بنابراين از نظر ظرفيت باربري و ديناميكي بسيار بالا است.

شرايط اجرا

به طور كلي انكر بولت به دو روش اجرا مي‌ شوند:

  1. روش محكم كردن از طريق پيچ و مهره
  2. روش از پيش آماده سازي كه در آن ابتدا انكر بولت نصب شده و بعد از آن بقيه تجهيزات مثل ميلگردها، آرماتور، پليت و غيره در زمان ديگري نصب و اجرا مي‌ شوند.

انكر بولت

كاربردهاي انكر بولت

انكر بولت كاربردهاي متعددي در صنايع مختلف دارد

  • نصب پارتيشن و طراحي انواع پارتيشن اداري دوجداره و تك‌ جداره
  • اجراي انواع سقف كاذب با انواع مختلف متريال
  • نصب لوازم و سرويس ‌هاي بهداشتي در ساختمآن ها ي مختلف
  • كمك به نصب و اجراي تجهيزات بيمارستاني كه بايد روي سقف و ديوار نصب شوند.
  • كمك به ساخت پنل‌ هاي پيش ‌ساخته بتني كه اين پنل ‌ها براي ساخت انواع ديوارها و سقف ‌ها مورد استفاده قرار مي ‌گيرند.
  • كمك به نصب و اجراي نماي فلزي ساختمان كه با استفاده از آهن كشي نما صورت مي ‌گيرد.
  • استفاده از انكر بولت ‌ها جهت نصب پليت‌ هاي آهن كشي آسانسور و پله برقي كه اينكار به جهت نصب ريل صورت مي ‌پذيرد.
  • كاربرد انكر بولت در مهار داربست فلزي مشاهده مي ‌شود. انكر بولت در اين عمليات براي اتصال پايه‌ ها و ستون ‌ها و همچنين اتصال پليت‌ ها مورد استفاده قرار مي‌ گيرد.
  • سيستم لوله‌ كشي و كانال ‌كشي يكي ديگر از مواردي است كه استفاده از انكر بولت‌ ها در آن ديده مي‌ شود. انكر بولت ‌ها در اينجا براي نصب و محكم كردن نگهدارنده ‌ها و پوشش ‌ها كاربرد دارند.
  • براي ساخت انواع تجهيزات و ماشين ‌آلات صنعتي و كارخانه‌ اي از انكر بولت استفاده مي ‌گردد.
  • به جهت ريل‌ گذاري خطوط مترو و راه‌ آهن از انكر بولت‌ استفاده مي ‌كنند. براي اين ‌كار ريل ‌هاي آهن به چوب‌ ها و به زمين بولت مي ‌شوند.
  • يكي ديگر از كاربردهاي انكر بولت در نصب انواع جرثقيل ‌هاي سقفي است.
  • براي نصب و اجراي تجهيزات بنادر كه براي جابجايي انواع كانتينرها عمل مي‌ كنند از انكر بولت استفاده مي ‌شود.
  • براي نصب انواع دكل ‌هاي فلزي و بتني مثل دكل ‌هاي مخابراتي و برقي از انكر بولت بهره مي ‌گيرند.
  • ساخت آشيانه هواپيما نيز يكي ديگر از موارد كاربرد انكر بولت در صنايع هواپيما سازي است.

نحوه كاشت انكر بولت

ساده ترين نوع كاش انكر بولت به اين صورت است كه اول روي مصالح ميتواند بتن يا سفال يا آجر باشد كه به راحتي از هر گونه گرد و غبار پاك مي شود. سپس با استفاده از نقشه عمق كاشت را سوراخ كرده و دستگاه را كاملا تميز مي كنند.بعد از آن انكر بولت را به راحتي با چكش به داخل سوراخ هدايت كرده و به روش اصطكاكي انبساطي با مصالح پايه گيرايي مي ‌يابد. در روش اصطكاكي انبساطي بعد از وارد كردن انكر بولت به درون سوراخ مهره آن را محكم مي ‌كنند و به بيرون مي‌ كشند و آن را با فشار باز مي ‌كنند. انكر بولت درون مصالح منبسط شده و با مصالح پايه به اصطكاك مي‌ رسد و به اين ترتيب درون مصالح محكم مي ‌شود.

نتيجه گيري

انكر بولت يكي از وسايلي براي مقاوم سازي و چفت كردن بتن ها و ايمت سازي ساختمان مورد استفاده قرار مي گيرد و در ساختمان سازي بسيار كاربرد دارد.


source:انكر بولت چيست و چه كاربردي در صنايع مختلف دارد؟