الكترود جوشكاري

الكترود زماني استفاده مي شود كه بخواهيم دو قطعه ي فولادي را با هم متصل  يا به اصطلاح جوشكاري كنيم. بدون الكترود نمي توان جوشكاري انجام داد. الكترود انواع مختلفي دارد و بسته به نوع كار متفاوت است.

 

الكترود جوشكاري چيست؟

الكترود قطعه اي است كه يه طرف آن نارسانا و طرف ديگر جريان الكتريسيته را ايجاد مي كند و با جوشكاري ارتباط دارد.

جنس الكترود از فلز است و يك پوشش از جنس فلاكس است. قسمت غير فلزي به جريان الكتريسيته وصل مي شود.

كاربرد الكترود هاي جوشكاري

همزمان با جوشكاري الكترود ذوب ميشود و فضاي خالي را پر مي كند و قطعات را محكم به هم متصل مي كند و مانند چسب عمل ميكند.

نقش پوشش الكترود در جوشكاري

پوشش الكترود از جنس اكسيد سديم، خاك رس، سلولز و آزبست است كه به اين پوشش پوشش فلاكس مي گويند. كه باعث افزايش قوس الكتريك مي شود و مانند عايق عمل مي كند و كمك به سريع تر خنك شدن جوش مي كند.

 

انواع پوشش الكترود هاي جوشكاري

پوشش هاي الكترود از جنس هاي متفاوت مي باشد و هر جنس كاربرد متفاوتي دارد.

الكترود جوشكاري با پوشش سلولزي

پوشش اين نوع از جنس سلولز است و سطح جوش داده شده با اين جنس خشك و ناهموار است و احمال نفوذ رطوبت زياد است و هيدروژن زيادي توليد مي ‌كند و همين امر ميزان تردي جوش را افزايش مي ‌دهد.  لذا در اين نوع الكترود بيشتر در جوشكاري‌ هاي سرازيري به علت سرعت منجمد شدن مواد مذاب استفاده مي ‌كنند.

الكترود جوشكاري با پوشش قليايي يا بازي

در اين الكترودها از تركيب كربنات كلسيم و فلوريد كلسيم براي پوشش فلاكس استفاده مي ‌شود. برخلاف الكترودهاي سلولزي در اين الكترودها هيدروژن توليد شده بسيار پايين است و به ‌همين دليل به آن ‌ها الكترود كم هيدروژن نيز مي ‌گويند. از الكترودهاي بازي بيشتر براي جوشكاري ‌هاي ضخيم فولادي با درصد كربن بالا و يا جوشكاري فولادهاي كم آلياژ كه احتمال ترك‌ خوردگي در آن‌ ها زياد است استفاده مي ‌كنند. همچنين به ‌دليل مقاومت بالايي كه دارند در تمام موارد به جز موقعيت‌ هاي سرازير قابل استفاده هستند.

الكترود جوشكاري اكسيدي

براي فلاكس اين الكترودها از اكسيد آهن استفاده مي ‌شود. اين الكترودها مثل  الكترودهاي اسيدي نفوذپذيري پاييني داشته و سرباره‌ هاي ضخيم ايجاد مي ‌كنند.

الكترود جوشكاري

الكترود جوشكاري رتيلي

از الكترودهاي روتيلي به ‌طور گسترده در جوشكاري‌ هاي عمومي استفاده مي ‌شود. به‌ دليل وجود مقدار بالايي از اكسيد تيتانيوم در فلاكس اين الكترودها قوس پايدار ايجاد مي ‌شود و براي همه حالات جوشكاري قابل استفاده است.

الكترود جوشكاري با پوشش اسيدي

در پوشش فلاكس الكترودهاي اسيدي از تركيب بالاي منگنز و سيليكات آهن استفاده مي ‌شود. به ‌همين دليل با ايجاد سرباره ضخيم سطح مناسبي براي جوشكاري ايجاد مي ‌كنند. با اين‌ حال كاربرد آن ‌ها محدود است و فقط براي رفع عيوب قطعات در ريخته ‌گري مناسب هستند.

انواع روش ساخت الكترود

الكترودها با روش‌ هاي مختلفي ساخته مي‌ شوند كه هر كدام كاربرد خاصي داشته و از اين نظر در دسته‌ هاي زير قرار مي‌ گيرند:

الكترود جوشكاري كم هيدروژن

اين نوع الكترود از پوششي استفاده مي شود كه از هيدروژن بسيار كمي استفاده مي شود.به همين خاطر براي جوشكاري هاي فولادي از اين الكترود استفاده مي كنيد.

الكترود جوشكاري انجماد سريع

در اين نوع از الكترود ها قوس الكترودي قوي ايجاد مي شود و سرباره ي آن ها من است. به همين دليل در تمام خدمات جوشكاري از اين مدل استفاده مي شود.

الكترود جوشكاري چسبان سريع

در اين نوع الكترودها از پوشش ‌هاي سنگيني استفاده مي ‌شود كه سرعت رسوب ‌گذاري بالايي دارند.

الكترود جوشكاري انجماد پر شده

در اين نوع الكترودها با اينكه پوشش ‌هاي سنگين وجود دارد اما مي‌ توان جوشكاري را بدون ايجاد سرباره انجام يك جوش يكنواخت و زيبا با آن‌ انجام مي ‌شود.

سخن آخر

الكترود بسته به جنسي كه براي آن استفاده مي شود نام ها و كاربرد هاي متفاوتي دارد و نوع و روش مصرف  و دسته بندي آن هم متفاوت است. به همين دليل براي اين كه بهترين جوشكاري را انجام دهيم  و كيفيت و مقاومت جوشكاري را بالا ببريم بايد به جنس و كاربرد الكترود دقت كنيم.


source:الكترود جوشكاري چيست و چه مشخصاتي دارد؟