پي يا فونداسيون

پي يا فونداسيون يك ساختمان يك موضوع مهم و اساسي است و براي انتقال بار ساختمان به زمين در سازه ها كاربرد دارد. در اين مقاله با نحوه ي ميلگرد گذاري فونداسيون و انواع پي آشنا ميشويم.

 

وظايف پي يا فونداسيون

هدف ازپي ريزي ساختمان انتقال بار ساختمان به زمين است تا از نشست بيش از حد ساختمان جلوگيري كند، بر اثر بار وارد شده از سمت ساختمان در خاك زير ساختمان شكست ايجاد نشود و از سقوط ساختمان در اثر وارد شدن نيروهاي جانبي جلو گيري كند.

محل مناسب براي پي ساختمان

يكي از اصول اوليه مهمي كه بايد در ابتدا به آن توجه كنيد، زميني است كه مي‌‌خواهيد ساختمان را در آن بسازيد. زمين نامناسب براي ساخت ممكن است كه در آينده خطرات جاني و مالي به همراه داشته باشد.

اصل ديگري كه نبايد آن را فراموش كنيد، نوع خاك است.

در اكثر مكان‌هاي شهر خاك براي ساخت‌وساز مناسب است و مي‌توان اقدام به ساختمان‌سازي كرد، اما در برخي از مكان‌ها، خاك قابل آن محل قابل ساخت‌وساز نيست .

طي آزمايشاتي كه از آن خاك انجام مي‌شود، كارشناسان تشخيص مي‌دهند كه اين خاك به مرور زمان نشست مي‌كند و باعث خراب شدن ساختمان مي‌شود.

قبل از ساختمان سازي بايد محلي كه در آن ميخوايد ساختمان خود را بنا كنيد، سطح فوقاني آن پايين تر از سطح يخبندان باشد و سطح تحتاني بالاتر از عمق ايستايي باشد.

عمق يخبندان پايين ترين عمقي است كه در آن آب و هوا و رطوبت خاك در سرماي ناشي از سردترين روز سال يخ مي زند و اين مقدار با اقليم مشخص مي شود.

انواع قالب‌بندي از جهت مصالح

  • قالب‌بندي چوبي: براي ساخت قطعات بزرگ‌تر استفاده مي‌شود.
  • قالب‌بندي فلزي: استحكام بيشتري دارد و دفعات بيشتري استفاده مي‌شود.
  • قالب‌بندي آجري: از لحاظ سرعت كار و اقتصادي بودن به‌صرفه است.

ميلگرد گذاري يا آرماتور گذاري

بتن در برابر نيروهاي كششي و برشي به تنهايي جوابگو نيست و ضعيف است، لذا بتن را با بتن تقويت ميكند.

نحوه ي ميلگرد گذاري متفاوت است كه در ادامه با برخي از آن ها آشنا ميشويد.

نحوه ميلگرد گذاري پي منفرد:

با توزيع فشار در خاك زير پي و توزيع فشار در زير پي وابسته به نوع خاك و سختي پي دارد.جهت سهولت قالب بندي در پاي ستون اجرا مي شود.

اصول اوليه پي‌ريزي

در پي‌ريزي اصول اوليه خود را دارد كه بايد آن‌ها را رعايت كنيد و در صورت رعايت نكرد، در ادامه پروژه خود به مشكل بر خواهيد خورد.

عمق ايستا

اصل ديگر در فونداسيون ساختمان عمق پي است. اين اصل را اكثر ساختمان‌سازان رعايت مي‌كنند. در ساختمان‌سازي بايد عمق پي ساختمان بايد از عمق ايستايي بيشتر باشد. عمق ايستايي همان سطح دريا است. و اين عمق در هر ساختمان فرق مي‌كند و بايد محاسبه شود.

عمق يخبندان

شايد براي شما سؤال باشد كه يخبندان چه ربطي به ساختمان دارد. بر اساس تحقيق‌هايي كه انجام شده در فصل زمستان زماني كه خاك مرطوب شروع به يخ زدن مي‌كند، در خاك پي ساختمان حدود 8 درصد از عمق افزايش مي‌يابد و هر چيزي كه روي خاك وجود دارد را جابه‌جا مي‌كند. البته اين عدد براي هر كشور متفاوت است. اين عدد را سازمان مقررات ملي ساختمان هر كشور بيان مي‌كند. اين عدد به سانتي‌متر در نقاط مختلف كشور ايران بين 28 تا 40 سانتي‌متر است.

انتخاب مهندس

شما اين كار را بايد قبل از شروع پي‌ريزي انجام دهيد. يك مهندس خوب مي‌تواند در روند اجراي فونداسيون نقش پررنگي داشته باشد. به‌طور مثال مي‌تواند براي انتخاب مصالح مناسب براي اجراي پي‌ريزي به شما كمك كند. براي انتخاب يك مهندس خوب مي‌توانيد به پيشنهادهاي آن‌ها براي ساخت ساختمان توجه كنيد و بهترين پيشنهاد را قبول كنيد.

ستون‌ها

اگر مي‌خواهيد يك ساختمان خوب و محكم داشته باشيد بايد تعداد ستون‌هاي ساختمان را در نظر بگيريد. در يك ساختمان كوچك معمولاً از نه ستون ايستا استفاده مي‌شود و با توجه به متراژ و طبقات ساختمان تعداد ستون‌ها نيز تغيير مي‌يابد.

كيفيت مصالح

اين اصل ساختمان‌سازي را هر كسي مي‌داند، چه متخصص ساختمان‌ساز و چه يك فرد عادي. در ساختماني كه ساخته مي‌شود، بايد از بهترين مصالح استفاده شود تا خرابي به بار نيايد. همچنين بايد از كيفيت مصالح  در پي‌ريزي ساختمان نيز مطمئن شويد كه ساختمان شما از پايه محكم و با اساس ساخته شود.

لايه‌هاي فونداسيون

لايه‌هاي هر پي با يكديگر متفاوت هستند و مواد آن‌ها نيز با يكديگر متفاوت است. براي اينكه بتوانيد بيش‌ترين بهره را از لايه‌هاي فونداسيون ببريد بايد از بهترين مصالح براي ساخت آن‌ها استفاده كنيد. لايه‌هايي كه در ادامه به شما مي‌گوييم در برخي از پي‌ها وجود دارد و ممكن است يك يا دو مورد آن‌ها در پي‌هاي ديگر وجود نداشته باشد.

  • اولين لايه براي ساخت يك پي خوب يافتن زمين مناسب ميباشد
  • لايه بعدي استفاده از بتن مگر يا بتن خاص ديگر است.
  • در لايه بعد از بتن اصلي مورد استفاده قرار ميگيرد.
  • در مرحله بعد نوبت به قرار دادن صفحه‌هاي زير ستون است.
  • در لايه بعدي بايد آرماتورها را در داخل پي قرار دهيد.
  • در مرحله بعد بايد بولت‌ها را قرار بدهيد.
  • و نهايتا در مرحله آخر رامكا استفاده ميگردد.

source:پي ساختمان يا فونداسيون چيست و دليل استفاده ي آن چيست؟