در صنعت فلزات كاربردي زيادي وجود دارد كه هر كدام از اين فلزات خواص مكانيكي و تركيبات شيميايي خاص خود را دارد.  محبوب ترين نوع اين فولاد، آلومينيوم است. اكثر محصولاتي كه در صنعت كاربرد بسياري دارد بر پايه ي دو فلز مادر توليد و روانه ي بازار ميشود. كه يكي از اين محصولات پركاربرد در صنعت آلومينيوم است كه در ادامه با آن آشنا ميشويد. 

 

معرفي پروفيل آلومينيوم صنعتي

محصولات آلومينيومي مانند محصولات فولادي با روش هاي خاصي در خطوط مربوطه توليد و روانه بازار مي شوند. سه روش كاربردي توليد محصولات آلومينيومي وجود دارد كه عبارتند از:

  1. روش اكستروژن
  2. روش نورد
  3. روش ريخته گري

روش توليد از طريق اكستروژن از متداول ترين روش هايي است كه در بين صنعتگران ديده ميشود. در اين روش اول ماده اوليه كه بيلت آلومينيومي نام دارد با فشار بالا و درجه حرارت مناسب در كوره ذوب ميشود و از ميان قالب هاي مخصوص حركت داده ميشود. به همين ترتيب ماده اوليه تغيير ميكند و به شكل دلخواه در ميايد. و در نهايت محصولاتي مانند پروفيل آلومينيوم توليد مي شود كه داراي تنوع و ابعاد متنوعي است.

قيمت هر كيلو پروفيل آلومينيوم

در قيمت انواع پروفيل تفاوت چشم گيري است كه دليل آن مواد اوليه ي استفاده شده در آن است. در توليد پروفيل آلومينيوم ماده اي به نام بيلت نقش اصلي را در توليد اين محصول دارد. مواد اوليه پروفيل آلومينيوم در دو حالت در دسترس است:

  1. بيلت هايي كه خالص بوده.
  2. بيلت هايي كه دست دوم به شمار مي روند.

طبيعتا استفاده از ماده اوليه خالص در خط توليد منجر به افزايش قيمت محول نهايي مي گردد چرا كه هم محاسبات فني مهندسي ساده تر صورت مي گيرد و هم آناليز تركيبات شيميايي دقيق تر خواهد بود. از آن جا كه آلياژ بندي مقاطع آلومينيومي از اهميت بسيار بالايي برخوردار است و كوچك ترين اشتباهات منجر به توليد محصولات فاقد كيفيت مي گردد، فعالان معتبر همواره سعي در تهيه بيلت خالص نموده اند تا كيفيت محصولات توليدي در حد مطلوب و فراتر از آن باشد. منيزيم و سيليس از عناصر ويژه تشكيل دهنده آلومينيوم هستند كه كوچك ترين تغييري در درصد تركيبات شيميايي جبران ناپذير خواهد بود.

 انواع پروفيل آلومينيوم درب و پنجره

پنجره آلومينيومي ساده

در ايران اين محصول با استفاده از پروفيل پركاربرد ST و كرونت (Coronet) ساخته ميشود، و تفاوت آن با ساير انواع در هندسه و سطح مقطع است.

پنجره آلومينيومي ترمال بريك

اين پنجره ها عايق حرارت هستند، از پروفيل‌هاي ترمال بريك در ساخت آنها استفاده ميشود، در پنجره هاي ترمال بريك تسمه هاي با جنس پلي آميد استفاده ميشود كه قادر  است تا دماي 220 درجه و -50 را تحمل كند. اين محصول كاملا عايق دما است و از اتلاف انرژي جلوگيري ميكند.

پنجره چوب آلومينيومي

اين محصول از جنس چوب وآلومينيوم ساخته شده است، جنس داخلي پنجره هاي چوب آلومينيومي از چوب است و با يك لايه آلومينيوم پوشانده شده است، به دليل استفاده از مكانيسم خاص در توليد اين پنجره ها، بسيار لوكس و زيبا هستند.

فاكتورهاي خريد پروفيل آلومينيوم صنعتي

جريان براي بيلت ضايعاتي كمي متفاوت است. چرا كه در اين خصوص روال كمي پيچيده تر است. بيلت هاي استفاده شده طي فرايندهاي متعددي تحت حرارت قرار گرفته و به نقطه ذوب خود مي رسند سپس مجددا قالب بندي شده و بيلت آلومينيومي توليد مي گردد. برخلاف بيلت دست اول، آلياژ بندي بيلت هاي دست دوم چندان دقيق صورت نمي گيرد. بنابراين ماده اوليه كه در توليد پروفيل آلومينيومي مورد استفاده قرار مي گيرد از اهميت ويژه اي برخوردار است. بر همين اساس در تهيه پروفيل آلومينيومي بايد به نكات زير دقت داشت:

  • بيلت مورد استفاده در توليد محصول
  • بررسي شيوه توليد
  • مجموعه توليد كنند
  • گزارش واحد كنترل كيفيت
  • قيمت نهايي محصول

استاندارد پروفيل آلومينيوم

  • ضخامت محصول را ارزيابي كنيد سپس با توجه به كاربرد سايز مناسب را انتخاب كنيد.
  • سطح ظاهري پروفيل آلومينويمي را بررسي كنيد. اصولا اين محصولات شفاف و كاملا براق هستند.
  • در خصوص روكش محصول سوال كنيد.
  • سطح پروفيل بايد مقاوم و مستحكم باشد تا بتواند فشارهاي وارده را متحمل شود.

در نهايت با توجه به فاكتورهاي مذكور در اين مقال مي تونيد نسبت به تهيه محصولات با كيفيت به صورت آگاهانه تر اقدام نماييد.

پروفيل آلومينيوم شياردار چيست؟

پروفيل شياردار از آن دسته پروفيل هاي آلومينيومي است كه  در صنعت بسيار كاربرد دارد.

اين نوع پروفيل ها با طراحي خاصي همراه است كه در سايزهاي مختلفي  توليد و در بازار عرضه ميشود كه با استفاده از يراق آلات اتصال ميشود و بسته به نوع سفارش مشتري شكل ميپذيرند.


source:پروفيل آلومينيوم چيست؟