بورس آهن آلات و ميلگرد

بورس آهن آلات و ميلگرد

    سايت فروش ميلگرد آهن ملل اصفهان بعنوان يك مرجع قيمت معتبر در بازار آهن و فولاد ايران شناخته و صفحات رسمي اين شركت كه در مركزآهن ايران، شهر اصفهان واقع شده نيز دنبال كنندگان و اعضاي زيادي دارد. اين سايت روزانه قيمت انواع ميلگرد آجدار و ساده كارخانه هاي مختلف ذوب آهن، انواع ورق آهن، لوله فولادي، شمش آهن، تيرآهن و نبشي، ناوداني و سپري، قوطي پروفيل، محصولات مفتولي را بصورت آنلاين و لحظه اي منتشر و در اختيار فعالين صنعت فولاد و ساختمان سازي قرار مي دهد. پيج اينستاگرام شركت آهن ملل نيز بزرگترين رسانه صنعت فولاد در اين شبكه اجتماعي بوده و روزانه قيمتهاي محصولات فولادي را در قالب جداول گرافيكي منتشر و بروزرساني مي كند. با عضويت در كانال تلگرام اين مجموعه نيز مي توانيد به صورت لحظه اي و همسان با نوسانات بازار آهن، از جديدترين اتفاقات اين بازار مطع شويد.

صفحه اصلي | آرشيو وبلاگ | تماس با ما
۶ آبان ۱۳۹۹
تفاوت ميلگرد a1 a2 a3 a4 و مشخصات مكانيكي و كاربرد آن ‌ها

 

 

ميلگردهايي كه در بازاروجود دارند، در دو نوع ميلگرد ساده و آجدار است كه بيشتر با استاندارد روسي (A1، A2، A3، A4) شناخته شده است. تفاوت ميلگرد a1 a2 a3 a4 درشكل ظاهري، مشخصات مكانيكي و كاربرد آن‌ها است. 


امروزه ميلگردها مصرف زيادي در صنعت ساختمان سازي دارند وبراي ساخت بتن از ميلگرد استفاده مي شود.

بتن بدون ميلگرد كاربردي در بناهاي بتني ندارد واستفامت بنا بيشتر به وجود بتن ميلگرد است.

در واقع بتن در برابر استحكام كششي ضعيف است وتنهايي در مقابل فشار ناشي از باد، زمين لرزه، ارتعاشات و نيروهاي ديگر آسيب پذير است و احتمال شكستن آن زياد است.

به همين دليل براي تقويت سازه از ميلگردهايي درون بتن استفاده مي شود تا استقامت سازه را در مقابل نيروهاي كششي بالاتر ببرند.

ميلگردها در آرماتوربندي ساختمان هاي بتني، تير و دكل هاي برق، سدسازي و بسياري از موارد مشابه بكار برده مي شوند.

در واقع نقش مهم ميلگرد در سازه هاي بتني و كاربرد بالاي آن باعث شده است كه شكل  و استانداردهاي متفاوتي از آن در بازار موجود باشد كه هر كدام مشخصات و ويژگي هاي خاص خود را دارند.

با اينكه استانداردهاي مختلفي براي توليد ميلگرد در دنيا وجود دارد اما در ايران ميلگردها طبق استاندارد روسي توليد مي شوند و تمامي كارخانه هاي توليدي، ميلگردهاي خود را مطابق با اين استاندارد به بازار ارائه مي كنند.

انواع ميلگرد

در يك دسته بندي كلي مي توان ميلگردهاي موجود در بازاررا به دو دسته ي ميلگرد ساده و ميلگرد آجدار تقسيم كرد.

همه ي ميلگردهاي توليد شده توسط كارخانه هاي ايراني بايد از استاندارد ملي ايران 3132 پيروي كنند.

بر اساس اين استاندارد طبقه بندي ميلگردها بر اساس شكل ظاهري و مشخصات مكانيكي آن ها است.

معمولا روي ميلگردها (بجز ميلگرد ساد) برجستگي هايي به شكل طولي يا عرضي به هنگام توليد ايجاد مي شود تا فولاد به شكل موثرتري با بتن درگير شود.

ميلگردهاي ساده هيچ آجي ندارند اما ميلگردهاي آجدار همانطور كه از اسمش مشخص است، داراي آج است. 

 

ميلگرد ساده

ميلگرد ساده به ميلگردي گفته مي شود كه هيچ آج يا برجستگي روي خود ندارد و داراي سطح صاف و بدون شيار است.

ميلگرد ساده در بازار داخلي با نام استاندارد روسي خود يعني ميلگرد A1 شناخته مي شود. 

ميلگرد ساده

ميلگرد آجدار

ميلگردهاي آجدار بر روي سطح خود داراي برجستگي يا شيار هستند كه جهت پيوند بهتر ميلگرد در بتن ايجاد مي شوند.

طبق استاندارد ملي ايران 3132، ميلگردهاي آجدار بايد حداقل دو رديف آج عرضي با توزيع يكنواخت در دو طرف آج هاي طولي داشته باشند و آج هاي عرضي هر رديف بايد به صورت يك شكل در تمام طول ميلگرد توزيع شده باشند.

ميلگرد آجدار در سه نوع ميلگرد آجدار جناغي، ميلگرد آجدار مارپيچي و ميلگرد آجدار مركب توليد مي شود.

به ميلگرد آجدار مارپيچي ميلگرد A2، به ميلگرد آجدار جناغي ميلگرد A3 و به ميلگرد آجدار مركب ميلگرد A4 گفته مي شود كه اين نامگذاري ها بر اساس نامگذاري استاندارد روسي آن ها مي باشد.

هر  چهار ميلگرد a1، a2، a3 و a4 در بازار داخلي توليد مي شوند و بر اساس ويژگي ها خود كاربردهاي متفاوتي دارند.

 

همانطور كه اشاره كرديم ميلگردهاي ساده و آجدار داراي شكل ظاهري و ويژگي هاي منحصربفردي هستند و با هم متفاوت است.

تفاوت ميلگرد a1 a2 a3 a4

1)    تفاوت ظاهري

تفاوت ظاهري ميلگردهاي a1 a2 a3 و a4 به سطح رويي آن ها است. ميلگرد a1 هيچ آج (برجستگي) در سطح رويي خود ندارد و شما به راحتي مي توانيد آن را از ديگر ميلگردهاي موجود در بازار داخلي تشخيص دهيد.

تفاوت ميلگرد a2 با a3 و a4 نيز به نوع آج آن ها برمي گردد. ميلگردهاي آجدار داراي يك محور طولي (آج طولي) هستند كه آج هاي عرضي در دو طرف اين محور طولي قرار گرفته مي شود.
آج هاي عرضي در ميلگرد a2 به صورت دورپيچ حول محور طولي روي سطح ميلگرد قرار مي گيرند.

در مورد ميلگرد a3 آج هاي عرضي به هشتي شكل و در مورد ميلگرد a4 به صورت چهار نيم  مارپيچ به شكل هفت و هشت در دو طرف آج طولي ايجاد مي گردد.

در تصوير زير شما مي توانيد تفاوت ظاهري ميلگرد a2 و  a3و a4 را نسبت به هم ببيند.

البته اين تفاوت  ظاهري ميلگرد ها باعث خواص مكانيكي مختلفي در آن‎ها مي شود و كاربردهاي متفاوتي را براي آن‎ها رقم مي زند.

2)    خواص مكانيكي متفاوت

ميلگردهاي a3 ، a2، a1 و a4داراي مشخصات مكانيكي مختلفي هستند كه همين ويژگي هاي منحصربفردي را براي آن ها رقم زده است.

از مشخصات فني ميلگردها مي توان به استحكام كششي و تسليم، ويژگي خمش، خستگي و جوش پذيري آن ها اشاره كرد.

استحكام كششي

همانطور كه در بالا خوانديم ميلگردها براي جبران ضعف كششي بتن بكار برده مي شوند و در نتيجه ميزان استحكام كششي ميلگرد مهم است.

ميلگرد a4 بيشترين مقدار استحكام كششي و ميلگرد a1 كمترين مقدار استحكام كششي را دارد. تصوير شماره 1، تفاوت انواع ميلگرد را بر اساس استحكام كششي آن ها نشان مي دهد.

استحكام تسليم

در كنار مقاومت كششي، استحكام تسليم را داريم كه ميلگرد در آن نقطه به طور دائمي شروع به تغيير شكل مي دهد.

معمولا ميلگردها بر حسب حداقل استحكام تسليم نيز در بازار شناخته شده است.

ميلگرد a1 با نام س 240، ميلگرد a2 با نام آج 340، ميلگرد a3 با نام آج 400 و ميلگرد a4 نيز با نام آج 500 شناخته مي شود.

كه هر عدد به حداقل استحكام تسليم آن ها اشاره دارد. 

كمترين مقدار استحكام تسليم به ميلگرد a1 و بيشترين مقدار آن به a4 اختصاص دارد. نمودار زير تفاوت انواع ميلگرد را بر اساس استحكام تسليم آن ها نشان مي دهد.

ازدياد طول نسبي

يكي از معيارهاي مهم ديگر كه مي تواند روي انتخاب نوع ميلگرد تاثيرگذار باشد، تغيير طول نسبي ميلگرد بعد از تنش تسليم آن است كه بر روي كاربرد ميلگردها تاثيرگذار است.

ازدياد طول نسبي و ويژگي خمش به ميزان انعطاف پذيري ميلگرد وابسته است. ميلگرد a1 جزو ميلگردهاي نرم به حساب مي آيد كه استحكام كم ولي انعطاف پذيري زيادي دارد.

در واقع مهم ترين ويژگي ميلگرد A1 نرمي و انعطاف پذيري بالاي آن است كه كاربرد منحصربفردي را براي آن رقم زده است. 

به سبب انعطاف پذيري زياد ميلگرد a1 افزايش طول ميلگرد در آن بيشتر از ميلگردهاي a2 a3 a4 است. ميلگرد a2 در دسته ي مقاطع نيمه  سخت و ميلگردهاي a3 a4 در دسته ي ميلگردهاي سخت قرار دارند.

البته برخي از كارخانه هاي توليدي كشور مثل فولاد كوير كاشان محصولات باكيفيتي را در بازار عرضه ميكند. كه علاوه بر استحكام بالا از شكل پذيري بسيار بالايي نيز برخوردار هستند. مثلا ميلگرد a4 مجتمع فولاد كوير داراي ازدياد طول نسبي در حد ميلگرد a2 است.

بهتر است كه به هنگام خريد ميلگرد گواهينامه كيفيت محصول را از فروشنده دريافت كنيد. اين گواهينامه شامل اطلاعاتي همچون مشخصات مكانيكي ميلگرد، تركيب شيميايي و درصد خلوص است.

خريد ميلگرد

ازدياد طول نسبي

 

ويژگي هاي خمشي

ويژگي خمش، استقامت ميلگرد را در مقابل خم شدگي، ترك، شكستگي و پارگي نشان مي دهد. مسلما در مواردي كه نياز به خم كردن ميلگرد وجود دارد، اين ويژگي ميلگرد اهميت زيادي خواهد داشت.

پس مي توان نتيجه گرفت كه ميزان خميدگي ميلگرد a1 بيشتر از ميلگرد a2 و آن نيز بيشتر از ميلگردهاي a3 a4 است.

البته ويژگي خمش هر يك از ميلگردهاي a1 a2 a3 a4 به سايز ميلگرد نيز وابسته است.

ويژگي هاي خستگي

فولاد ممكن است در برابر تنش هاي متناوبي قرار داشته باشد كه اين تنش ها در طولاني مدت مي توانند باعث شكست ميلگرد در پايين تر از نقطه استحكام شود.

به عنوان مثال شما ساختمان يا پلي را در نظر بگيريد كه هميشه در مقابل تنش هاي لرزشي يا ضربه  اي قرار دارد.

هر تنش ممكن است باعث ترك و آسيب به ميلگرد شده و به اين ترتيب سازه قبل از رسيدن به مقاومت تسليم و كششي خود دچار شكستگي يا فروريختگي شود. 

ويژگي خستگي تا حد زيادي به شكل پذيري فولاد بستگي دارد و طبق آنچه كه در بالا اشاره كرديم، ميلگرد هاي A1 نسبت به ميلگردهاي a2 a3 a4 انعطاف پذيري بيشتري داشته و در برابر خستگي و بارهاي سيكلي و ضربه اي از مقاومت خوبي برخوردار است.

مقاومت ميلگرد a2 در برابر تنش هاي سيكلي بهتر از ميلگرد a3 و ميلگرد a3 بهتر از ميلگرد a4 است.

امروزه با توجه به پيشرفت تكنولوژي و استفاده از تجهيزات روز در خطوط كارگاه هاي نورد، مشكلات گذشته حل شده است و بيشتر كارخانه هاي فولادي در كشور در تلاش براي توليد ميلگردهايي هستند كه در عين اينكه از استحكام تسليم و كششي بالايي برخودار باشند، شكل پذير نيز باشند.

مجتمع فولاد كوير از جمله توليدكنندگان ميلگرد در كشور است كه ميلگرد a4 را با استحكامي طبق استاندارد ملي و جهاني و انعطاف پذيري بالا توليد مي كند و شما مي توانيد با خيال راحت از آن در سازه هايي كه در معرض خستگي، بارهاي ديناميكي و ضربه اي قرار دارند، استفاده كنيد. 

جوش پذيري

عموما ميلگرد a1 به خاطر خاصيت انعطاف پذيري خود قابليت جوش پذيري بالاتري دارد.

ولي ميلگرد a2 در دسته  ميلگردهاي نيمه خشك قرار دارد و جوشكاري روي آن توصيه نمي شود اما وقتي مجبور باشيد، امكان جوشكاري روي آن وجود دارد.

ميلگردهاي a3 نيز بدليل ترد و شكننده بودن نبايد جوشكاري شوند.

ميلگرد a4 قبلا بدليل شكننده بودن خود براي جوشكاري مناسب نبود اما الان ميلگردهاي a4 اي كه در بازار قرار دارد، از توليدات مجتمع فولاد كوير هستند و شكل پذيري در حد ميلگرد a2 دارند و اين به معني است كه در صورت اجبار امكان جوشكاري براي آن  وجود دارد.

3)    كاربردهاي مختلف ميلگردها

شكل ظاهري و خواص مكانيكي ميلگردها باعث مي شود كه هر كدام از ميلگردها كاربردهاي متفاوتي داشته باشند كه در زير به صورت جزئي تر به آن ها اشاره مي كنيم.

كاربرد ميلگرد a1

انعطاف پذيري بالاي ميلگرد a1 آن را در رده ميلگردهاي نرم قرار داده است و بيشتر در صنعت (مثلا ميخ سازي) كاربرد دارد.

 برش و خم كردن ميلگرد a1 آسان تر است و به همين خاطر از اين ميلگرد در خم كاري، آهنگري و جوشكاري استفاده مي شود.

با توجه به اينكه ميلگرد a1 هيچ آجي بر روي خود ندارد، امكان لغزش و سر خوردن آن در بتن وجود دارد، به همين دليل استفاده از آن در آرماتوربندي فقط به عنوان دورپيچ كاربرد دارد.

يكي ديگر از كاربردهاي ميلگرد a1 در سقف هاي تيرچه بلوك به عنوان ميلگردهاي حرارتي است.

كاربرد ميلگرد a2

ميلگردهاي a2 و a3 كه به اسم ميلگرد ساختماني شناخته مي شود، كاربردهاي متفاوتي در ساختمان سازي دارند.

ميلگرد a2 در خاموت و مش بندي ساختمان كاربرد زيادي دارد و در ستون ها، تيرها و تيرچه هاي سازه هاي بتني استفاده مي شوند.

به طور كلي در جاهايي كه نياز به شكل پذيري بالايي است، ميلگرد a2 نسبت به ميلگرد a3 مناسب تر است.

توجه داشته باشيد كه با اينكه عمليات جوشكاري بر روي اين ميلگردها امكان پذير است اما توصيه نمي شود و بهتر است از جوشكاري بر روي آن اجتناب كنيد.

كاربرد ميلگرد a3

ميلگرد a3 كاربرد بالايي به عنوان ميلگرد ساختماني دارد و به عنوان ميلگرد طولي در بتن ريزي (پي ها و ديوارهاي برشي) و آرماتوربندي ستون ها، تيرها و فوندانسيون  سازه در ساختمان سازي بكار گرفته ميشود.

توجه كنيد كه ميلگرد a3 ترد و شكننده مي باشد و شكل پذيري مناسبي از خود نشان نخواهد داد. همينطور جوشكاري بر روي اين ميلگرد مجاز نيست.

كاربرد ميلگرد a4

در حال حاضر ميلگرد a4 در كشور مصرف بالايي ندارد و بيشترين توليدات كارخانه هاي فولادي نيز مربوط به ميلگرد a3 است.

از ميلگرد a4 بيشتر براي سازه هاي سنگين استفاده مي شود اما در طراحي  و ساخت انواع سازه هاي بتن آرمه (بجز ديوارهاي برشي ويژه و قاب هاي خاموشي) نيز مي تواند بكار برده شود.

در حال حاضر ميلگرد a2 و a3 بيشترين تقاضا را در بازار داخلي دارند و به ميزان بالايي نيز مصرف مي شوند.

ما در بالا تفاوت ميلگرد a1 a2 a3 a4 را از لحاظ شكل ظاهري، خصوصيات و ويژگي هاي هر كدام و كاربردشان بررسي كرديم.

يكي ديگر از مهم ترين معيارهايي كه به هنگام خريد ميلگرد بايد به آن توجه كنيد، كارخانه ي سازنده ي ميلگرد است.

چرا كه هر كارخانه اي ممكن است ميلگردهاي خود را بر حسب مشخصات فني و كيفيت خاص خود ارائه دهد. 


source:تفاوت ميلگرد a1 a2 a3 a4 و مشخصات مكانيكي و كاربرد آن ‌ها

 

آرشيو نظرات (0) | ادامه مطلب

۳۰ مهر ۱۳۹۹
ورق مشبك چيست؟

عمليات پانچ را ميتوان برروي همه ي ورق هاي فلزي انجام داد. همان گونه كه مي دانيد ورق مشبك

 از ورق هايي است كه بيشترين استفاده را در بازار دارد.


 بعضي از ورق هايي كه بر روي آن ها عمليات پانچ صورت مي گيرد به شرح زير هستند:

  • ورق سياه (ورق توليد شده از طريق فرآيند نورد گرم)
  • ورق آلومينيوم
  • ورق گالوانيزه (به آن ورق سفيد هم گفته مي شود)
  • ورق روغني (ورق توليد شده از طريق فرآيند نورد سرد)

مجموعه آهن ملل مناسب ترين قيمت ميلگرد كارخانه ها و برندهاي مختلف را به مشتريان عزيز ارائه ميكند.

نحوه ي توليد ورق پانچ

 

اولين ورق هاي پانچ در قرن نوزدهم ميلادي توليد كرده اند(تقريبا حدود ۱۵۰ سال پيش) كه در آن زمان از اين ورق ها در غربالگري زغال سنگ استفاده مي كردند.

حال به بررسي نحوه توليد ورق مشبك در آن زمان مي پردازيم:

كارگران معادن زغال سنگ براي غربالگيري و فيلتر كردن اندازه هاي متفاوت زغال سنگ از ورق مشبك و پانچ استفاده ميكنند، به همين خاطر در گذشته مجبور بودند كه با اين امكانات كم سوراخ هايي را روي ورق ها ايجاد كنند.

همان طور كه مي دانيد اين كار به صورت دستي باعث هدر رفتن منابع مي شد كه به برخي از اين موارد اشاره مي كنيم:

  • هدر رفتن زمان زياد
  • نيازداشتن به نيروي كار زياد

گذر زمان باعث شد تجهيزات جديد و پيشرفته اي اختراع شود و باعث شور اين مشكل را حل كند.

دستگاه هايي كه با آن ها عمليات پانچ صورت مي گيرد

 

امروزه از دستگاه هاي زيادي به منظور عمليات پانچ روي ورق ها استفاده مي كنند كه به برخي از آن ها اشاره مي كنيم:

  • پرس پانچ
  • دستگاه CNC
  • ليزر

حال به ارائه توضيحاتي از اين دستگاه ها مي پردازيم:

پرس پانچ

براي ايجاد سوراخ در مواد خام از پرس پانچ استفاده ميشود. در حقيقت پرس پانچ پرس ماشيني است كه با استفاده از آن مي توان بسيار راحت و كنترل شده سوراخ هايي را بر روي قطعات با ابعاد مختلف ايجاد كرد.

اين پرس ها تقريبا دستگاه هاي بزرگي هستند كه فريم بيروني آن ها معمولا به صورت C يا H هستند.

پرس هايي كه به شكل C هستند سنبه هيدروليكي دارند كه در قسمت بالايي دستگاه قرار دارند.

به همين جهت تشخيص قابليت دستگاه پرس چندين پارامتر نقش اساسي ايفا مي كنند كه به برخي از اين موارد در اين قسمت اشاره مي كنيم:

  • نرخ نيرو
  • تك مرحله اي يا چند مرحله اي بودن
  • مصرف انرژي و توان
  • ميزان ايمني
  • نوع فريم (C شكل يا H شكل)
  • كارايي و سرعت

دستگاه CNC

 

دستگاه CNC مخفف عبارت Control Computer Numerical است.

همه دستگاه هايي كه تمام فرآيند كنترل آن از طريق كامپيوتر صورت مي گيرد به آن ها دستگاه هاي CNC گفته مي شود.

نسل هاي ابتدايي اين دستگاه ها از كامپيوترها استفاده نمي كردند و ساختار بسيار ساده اي داشتند. براساس منطقي برنامه ريزي شده دستگاه دستوراتي كه در آن اعمال مي شد را درك مي كرد و عمليات مورد نظر را پياده سازي مي كرد.

دستگاه CNC اين قابليت را دارد تا از طريق يك سري منطق ها و كدهاي رياضي عمليات را به سادگي انجام دهد. براي مثال مي خواهيم عمليات A، N بار صورت پذيرد در اين صورت كنترل كننده دستگاه برنامه حركتي مد نظر را تنها يك بار برنامه ريزي مي كند سپس به صورت خودكار عمليات انجام مي شود.

به كمك اين دستگاه كاربردي مي توان با سرعت بالايي عمليات مد نظر را انجام دهد و در زمان و هزينه صرفه جويي كنيم.

نكته: زبان برنامه نويسي دستگاه CNC، جي كد است. اكثر ماشين هاي ابزار كنترل عددي معمولا به اين زبان نوشته شده اند. اين زبان اولين بار در سال ۱۹۵۰ ميلادي در سال ۱۹۵۰ در دانشگاه MIT تعريف شد.

در اين دستگاه ورق مد نظر را در راستاي محورهاي افقي قرار مي دهند با قرار گيري اين دستگاه زير رام اين دستگاه طرح مد نظر در زمان بسيار كمي بر روي ورق نقش مي بندد.

دستگاه ليزر

اين دستگاه يك نوع دستگاه CNC است همان طور كه در قسمت بالا اشاره كرديم تمامي دستگاه ها كه كنترل آن ها از طريق كامپيوتر باشد نوعي دستكاه سي ان سي به شمار مي آيد.

به منظور استفاده از اين دستگاه بايد طرح دلخواه را با كمك نرم افزارهاي گرافيكي توليد كنيم و آن را به دستگاه ليزر انتقال دهيم. در اين صورت با فشردن يك دكمه فرآيند برش به صورت خودكارانجام مي شود.

اين دستگاه در بازار مورد استفاده فراوان قرار مي گيرد و به طورعمده وجود دارد. عمليات برش مورد نظر را خيلي سريع انجام مي دهد. تنها چند دقيقه بعد از طراحي طرح مورد نظر خود مي توانيد نمونه را تهيه كنيد.

نحوه ي توليد ورق مشبك

 

حال قصد داريم فرآيند توليد ورق پانچ را به طور جزئي تر مورد بررسي قرار دهيم.

به منظور توليد ورق پانچ همان طور كه در ابتدا مقاله مطرح كرديم از ورق هايي با جنس هاي متنوع در ضخامت هاي مختلف استفاده مي كنند.

روي سطح ورق هاي فلزي بايد حفره هايي ايجاد شود، اينجاست كه نياز به دستگاه پانچ احساس مي شود.

حفره هاي روي ورق مي تواند شكل هاي متعددي داشته باشند مانند مربع، دايره و مستطيل.

گاهي مشاهده كرده ايد كه بر روي ورق هاي فلزي حفره هايي با اشكال بسيار پيچيده وجود دارد، به منظور ايجاد همچين حفره هايي محاسبات پيچيده اي صورت مي گيرد و در نهايت ورق ها در زوايه هاي متعددي از زير دستگاه پانچ عبور مي كنند.

ورق هاي پانچ چند نوع دارند؟

ورق هاي پانچ توليد شده به طور معمول در سايزهاي ۲*۱ موجود هستند ولي در ابعاد مورد نياز مشتري نيز برش داده مي شوند. ورق هاي پانچ مي تواند در ضخامت هاي مختلفي توليد شوند كه به برخي از ضخامت ها اشاره خواهيم كرد:

ورق پانچ گالوانيزه معمولا ضخامتي بين ۰/۲۲ تا ۸ ميلي متر دارد.

ورق مشبك روغني معمولا ضخامتي بين ۰/۵ تا ۱/۵ ميلي متر دارد.

ورق مشبك سياه معمولا ضخامتي بين ۲ تا ۲۰۰ ميلي متر را دارد.

پركاربردترين ورق هاي مشبك موجود در بازار

ورق مشبك استيل و آجدار از ورق هاي پانچ پركاربرد در بازار هستند.

ورق پانچ استيل

 

ورق هاي استيل به دليل مقاومت بالايي كه دارند و زنگ نمي زنند كاربرد زيادي دارد. اين ورق ها در صنعت مورد استفاده فراوان قرار مي گيرند. ميزان كروم در ورق هاي پانچ استيل حدود ۵ درصد است. اما حداقل كروم ورق هاي استيل ۱۲ درصد است.

در صنايع مختلفي از اين ورق ها استفاده مي كنند از جمله: گاز، نيروگاه، نفت، آب و هوا.

ورق پانچ آجدار

اين ورق ها از نوع ورق هاي گرم هستند بيش تر در جاهايي استفاده مي شود كه امكان سر خوردن افراد وجود دارد مانند ورق هاي شيرواني، كف اتومبيل، وانت بار و ساخت دستگاه هاي صنعتي.

بيش ترين ميزان ورق آجدار را كارخانه فولاد مباركه اصفهان توليد مي كند.

علاوه بر ضخامت، طول و عرض ورق هاي مشبك آجدار اندازه سوراخ برش‎ها نيز از اهميت بالايي برخوردار هستند. به سوراخ چشمه ها، چشمه گفته مي شود و واحد اندازه گيري چشمه ها ميلي متر است.

Source : ورق مشبك چيست؟

 

 

آرشيو نظرات (0) | ادامه مطلب

۲۹ مهر ۱۳۹۹
نبشي كشي ساختمان و نحوه ي اجراي آن

نبشي كشي ساختمان يكي از مهم ترين و پايه ترين مراحل يك ساختمان به حساب مي آيد.

در نتيجه يك ساختمان بدون نبشي كشي احتمال تخريب ساختمان زياد است كه به دنبال آن خساران مالي و جاني جبران ناپذيري ممكن است به همراه داشته باشد.

البته درواقع نبشي كشي يكي از روش هاي شاسي كشي ساختمان مي باشد.

شاسي كشي با پروفيل هاي متفاوتي از جمله نبشي، قوطي ،ناوداني و كلاف انجام مي شود، اما مهم ترين آن ها نبشي هست. به خاطر همين به طورمعمول به شاسي كشي، نبشي كشي هم مي گويند. 

نبشي كشي درواقع يكي از روش هاي اجراي وال پست در يك بنا است.

بنابراين وظيفه هاي وال پست، نحوه اجراي نبشي كشي ساختمان و نكات مهم در ارتباط با وال پست را مورد بحث قرار مي دهيم.

نبشي كشي ديوار در ساختن ساختمان ها از موارد بسيار مهم به شمار مي آيد كه مهندسان ناظر توجه زيادي به اين موضوع نشان مي دهند.

نبشي كشي چيست؟

به منظور جلوگيري از تخريب ديوارها به هنگام وزش باد و وقوع زلزله از سازه اي به نام «وال پست» استفاده مي شود كه نيروي وارده در هنگام زلزله يا باد، به كمك وال پست از ديوارها به فريم و از آن به زمين منتقل مي شود.
توجه داشته باشيد كه به منظور يكپارچه سازي ديوار از وال پست ها در طول مشخص استفاده مي كنند.

اما در بين انواع وال پست كه مي توانند به صورت كلاف، قوطي و نبشي باشند، نوع نبشي كاربرد بيشتري دارد و اصطلاحا به اجراي وال پست توسط نبشي، نبشي كشي مي گويند.

مجموعه آهن ملل  قيمت نبشي را در كارخانه ها و برندهاي توليدي ارائه و عرضه مي كند.

همانطور كه مي دانيد نبشي به دو شكل ۶ و ۱۲ متر در بازار وجود دارد، .شاخه ي 6 متري در صنعت ساخت و ساز بيشترين استفاده را دارد.

نكته:معمولا ساختمان هايي كه نبشي كشي نشده اند(بدون نما و نمادار)بزرگترين اشكال در اجراي ساختمان هاي بتني است.

چگونگي اجراي وال پست روي ديوارهاي خارجي

اگر ديوار اطرافي از نوع ۳D Panel باشد، به نظر مي رسد كه نياز به مهارت خاصي نداشته باشد. زيرا وجود ميلگردهاي پيرامون ديوار خيال ما را از اين موضوع راحت كرده اند.

اما اگر ديوارآجري شكل باشد (سفال و فشاري) مي توانيم از نبشي كشي استفاده كنيم.

مي توانيم پيش از بتن ريزي داخل ستون ها، پليت هايي قرار دهيم كه براي جوش نبشي ها به ما كمك مي كنند.
ولي اگر به هر دليلي در ستون فراموش كنيم كه پليت قرار دهيم مي بايست به شكل كارآمدي كارهاي مناسبي براي اتصال نبشي به ستون انجام داد.
يكي از اين راه حل ها استفاده از تفنگ است. (پليت را روي ستون قرار مي دهند بعد از آن با تفنگ هاي ميخ كوب آن ها را به ستون متصل مي كنند)
راه ديگر استفاده از تسمه در محيط ستون بتني است.

بعد از آن نبشي ها را بايد به شكلي قرار داد كه مقطع ديوار درون نبشي ها قرار بگيرد. سپس ميلگردهاي طولي را به ميلگردهاي عرضي جوش مي دهند و سپس ميلگردهاي طولي را به نبشي جوش مي دهند.

وال پست  از لحاظ مصالح مي توانند به دو صورت باشند كه عبارتند از:

  • بتن آرمه: مورد استفاده در سازه هايي با مصالح بنايي.
  • فلزي: مورد استفاده در ساختمان هايي كه اسكلت دارند.

وال پست هاي فلزي معمولا به صورت هاي زير است:

  • ناوداني
  • قوطي
  • نبشي

از طرف ديگروال پست ازلحاظ ظاهر به دو صورت زير تقسيم مي شوند:

  • وال پست افقي: استفاده از اين نوع وال پست باعث درگيري ديوار با اسكلت مي شود همين كار باعث ميشود تا ديوار مستحكم تر باشد.
  • وال پست قائم: در هنگامي كه دهانه بزرگ باشد، از روي تيرآهن طبقه پايين به بخش پاييني كه تيرآهن طبقه بالا در قسمت دهانه جوش مي دهند.
  •  

وال پست فلزي چگونه در بلوك هاي ساختماني اجرا مي شود؟

  • اول در نقشه ساختماني محلي كه در آن ورق ها به كف و سقف متصل مي شود را مشخص مي كنند.
  • بعد از آن ورق هاي اتصال نصب گرديده است. در اين مرحله وال پست فلزي را به دو ورق پاييني و بالايي جوش مي دهند.
  • در يك قسمت بلوك به شكل كامل ايجاد مي گردد.
  • در قسمت ديگر جاي وال پست را از داخل بلوك توسط اره ايجاد مي گردد.

Source : نبشي كشي ساختمان و نحوه ي اجراي آن

 

آرشيو نظرات (0) | ادامه مطلب

۲۸ مهر ۱۳۹۹
خاموت و كاربرد آن در سازه ها

خاموت در شناژ يكي از متداول ترين روش ها براي افزايش استحكام ساختمان مي باشد. براي ساختن يك سازه اي كه مقاومت آن زياد باش لازم است تا همه ي كار هاي مهندسي به طور دقيق اجرا گردد.

به عبارت ديگر يك ساختمان مقاوم و مناسب، بايستي طبق استانداردهاي آپديت شده موجود پياده‌سازي شود. هنگام ساختن بنا بايستي به اين موضوع توجه كنيد كه ساختمان مورد نظر استحكام كافي در مقابل حادثه هاي طبيعي دارد. براي مقاوم سازي از وسايل زيادي استفاده مي‌كنند كه يكي از اين مورد ها ميلگرد خاموت مي باشد. زلزله ژاپن در سال 1971 يكي از مهم‌ترين دلايلي بود كه مهندسان، دنبال راه كاري اساسي براي بالا بردن استحكام سازه‌ها بي افتند؛ در نتيجه تحقيق ها و پژوهش ها صورت گرفته بهره‌برداري از خاموت بود.

تعريف خاموت:

 

ميلگردهاي استفاده شده در پروژها، دو نوع طولي و عرضي در بازار موجود است . اگر ميلگرد در راستاي طول سازه استفاده شود، به آن ميلگرد طولي و اگر ميلگرد در راستاي عرضي (عمود بر ميلگرد طولي) به كارگرفته شود، به آن ميلگرد عرضي يا خاموت گفته مي شود.

 ميلگردها در سايزهاي متنوعي در بازار وجود دارد كه ميلگرد خاموت يكي از اين هاست، بيشترين استفاده را خاموت هايي با سايز هاي 8 و 10 دارند.

خاموت، ميلگردي خم شده است و به اين صورت از المان‌هاي طولاني و قائم اطرافش محافظت شده است. به عبارت ديگر استفاده از اين نوع ميلگرد، باعث زياد شدن استقامت در مقابل نيروهاي پيچشي و برشي مي‌شود. اين شكل از ميلگردها با توجه به كاربرد، در نوع هاي متفاوتي توليد مي‌شوند. تعيين قيمت خاموت به تعداد زيادي به قيمت ميلگرد استفاده شده در توليد آن وابسته است . به عنوان مثال اگر در توليد اين نوع از ميلگرد از ميلگرد ميانه استفاده شود براي تخمين قيمت خاموت، قيمت روز ميلگرد و هزينه خمكاري مورد نظر قرار مي گيرد.

khamoot-2.jpg

نوع هاي خاموت

 

ميلگردها با توجه به كاربردي كه در بتن دارند مي توانند به شكل ميلگرد خاموت، خرك، راستا، ركابي، ادكا و سنجاقي باشند. هر يك از اين ميلگردها در سايز و نوع هاي متنوعي توليد مي شوند.

 خاموت سنتي، دستي و با كمك اهرم توليد مي شود. اين ميلگرد به صورت مربعي شكل هستند و و بيشتر در ساخت و سازهاي ايراني مورد استفاده قرار ميگيرد.

خاموت معمولي، مانند خاموت سنتي با دست توليد مي شود و در بناهاي مختلف، مورد استفاده قرار ميگيرد. دقت كنيد كه اندازه و قالب اين نوع از ميلگرد قابل تغيير است.

خاموت هاي مارپيچ، به كمك دست درست نمي شوند و براي توليد آن ها از دستگاه هاي CNC استفاده مي كنند. اندازه اين ميلگردها در هنگام نياز قابل تغيير است.

خاموت ربات، با دستگاه CNC توليد مي شود و از لحاظ شكل ظاهري با نوع مارپيچ تفاوت دارد (در يك سمت اين خاموت ها مربعي وجود دارد).

خاموت سلولار، خاموتي به فرم حلقه هاي بسته مي باشد و در صورت به كار بردن آن ها در سازه، استحكام بالايي در محل استفاده شده آن خواهيم داشت. از تكنولوژي جديدي به نام Pi-Systems در توليد سلولار بهره جويي مي كنند. اين نوع از خاموت ها، تازه ترين نوع خاموت هاي موجود در بازار هستند.

خاموت چگونه استفاده مي شود؟

روش هاي طراحي و مهندسي سازه‎ها مشخص مي كند كه خاموت به چه شكلي در ساختمان به كار گرفته شود. خاموت ها به دو صورت تنگ باز و تنگ بسته در سازه مورد استفاده قرار مي گيرند. آرماتور عرضي تنگ باز، مي تواند به سه صورت تك شاخه (قلاب)، دو شاخه (ركابي) و يا چند شاخه در سازه كاربرد داشته باشد. خاموت تنگ بسته نيز براي تحمل نيروي برشي و پيچشي مي تواند با توجه به تعداد شاخه، ايفاي نقش كند. اگر قصد استفاده از خاموت در موقعيتي داريد كه نيروي پيچشي وارده زياد است، بهتر است از خاموت تنگ بسته استفاده شود. بعد از تعبيه خاموت بايد انتهاي آن را حداقل به ميزان 135 درجه به قسمت داخلي خم كنند، به اين صورت در برابر نيروهاي وارد شده به بنا مقاومت بالايي خواهد داشت.

در يك دسته بندي ديگر، اين ميلگردها به دو شكل ساده و مهندسي وجود دارند؛ خاموت ساده، خم 90 درجه و خاموت مهندسي خم 45 درجه دارد. در شكل زير نمايي از اين دو نوع ميلگرد را ميبينيد.

Khamout_Differences.jpg

 

نقش خاموت در سازه ها

 

با وجود كمربندهاي زلزله در قسمت هاي متفاوت جهان، همواره شاهد چالش هاي زيادي در صنعت ساختمان سازي مي باشيم. پشت سر گذاشتن اين چالش ها بخصوص در جوامعي كه از نظر اقتصادي ضيعف تر هستند، دشوارتر خواهد بود. زيرا در صورت رعايت نشدن نكته ها ايمني در ساخت و ساز، مواجه شدن با تلفات و صدمات بعد از زلزله براي آن ها سخت تر مي باشد. بنابراين به خاطر وجود شرايط غير قابل پيش بيني مانند سيل و زلزله بايد تمام توانايي خود را به كار ببريم.

خاموت نقش بسزايي در سازه ها دارد، ستون هاي بتني مقاومت پاييني در برابر نيروي كششي وارده دارند. اين ميلگردها اكثراً به صورت عمودي و گاهي نيز به شكل مورب مورد استفاده قرار مي گيرند، تا از شكست زود رس مقطع بتني در اثر نيروي خمشي و برشي وارده شده جلوگيري كنند. بي شك بتن ها با عبور ميلگردهاي فولادي استحكام كافي را به دست مي آورند؛ اما با وجود خاموت اجزا نظم مورد نياز را خواهند داشت و مقاومت در برابر نيروهاي وارده افزايش مي يابد.

به طور كلي استفاده از خاموت در ساختمان ها، اهداف زير را دنبال مي كند:

  • جلوگيري از ترك هاي ناگهاني مورب كه ممكن است سبب خرابي هاي غيرمنتظره در كل سازه شود.
  • افزايش مقاومت سازه در برابر فرايندهاي تنشي، پيچشي، خزش، انقباض و كشش سطحي.
  • ارتقاي كاركرد لنگر خمشي آغازين.

خاموت و كاربرد آن در سازه ها

قانون هاي ملي ساختمان براي خاموت گذاري در ستون ها با شكل گيري متوسط

 

در رابطه با پياده سازي هر عضو سازه اي، قوانيني وجود دارد كه استفاده از اين ميلگرد نيز از اين امر مستثني نيست. در ادامه برخي از مقررات ملي ساختمان را در رابطه با خاموت گذاري در ستون ها تحت شكل پذيري كم را مطرح خواهيم كرد.

طول ناحيه بحراني نبايد از مقادير زير كمتر باشد:

  • يك ششم ارتفاع آزاد ستون
  • ضلع بزرگتر مقطع مستطيلي ستون
  • قطر ستون
  • 450 ميلي متر

فاصله خاموت ها در قسمت بحراني، در زماني كه خاموت از نوع بسته باشد، نبايد از مقدارهاي زير كمتر باشد:

  • 24 برابر قطر خاموت
  • نصف كوچك ترين ضلع مقطع ستون
  • 300 ميلي متر
  • 8 برابر قطر كوچك ترين ميلگرد طولي ستون

فاصله خاموت ها در بقيه ي نقطه هاي اعضاي فشاري، از موارد زير نبايد بيشتر باشد:

  • كوچك ترين بعد عضو فشاري
  • 250 ميلي متر
  • 36 برابر قطر ميلگرد خاموت
  • 12 برابر قطر كوچكترين ميلگرد طولي

سه نكته مهم در رابطه با خاموت

در ارتباط با پياده سازي خاموت برخي اصل ها بايد در نظر گرفته شود و در صورت رعايت نشدن بعدها با مشكل مواجه خواهيم شد.

  • خاموت ها بايد در فاصله هاي 20 سانتيمتري (به اندازه ي يك وجب دست) از همديگر قرار مي گيرند.
  • آرماتورهاي عرضي (خاموت ها) بايد با كمك سيم آرماتوربندي به ميلگردهاي طولي بسته شوند.
  • در دماي كمتر از 5 درجه سانتي گراد، آرماتورها نبايد خم شوند. اگر قصد خم كردن مجدد آرماتورها را داريد بايد به شكل سرد و با دستگاه مكانيكي، عمليات خم كردن را انجام دهيد.

 

Source :خاموت و كاربرد آن در سازه ها

 

آرشيو نظرات (0) | ادامه مطلب

۲۷ مهر ۱۳۹۹
بنديل ميلگرد و شاخه هاي آن

 

بنديل ميلگرد

 

بنديل ميلگرد براي دسته بندي ميلگردها در كارخانه ها استفاده مي شود. مطمئنا شما هنگام خريد ميلگرد كلمه ي بنديل را بارها شنيده ايد. در اين مطلب ما سعي داريم شما را با بنديل و دليل استفاده ي آن آشنا كنيم.

بنديل ميلگرد براي بسته بندي ميلگرد ها استفاده مي شود كه آن ها را دور محصول مي توان پيچيد. ظرفيت بسته بندي هر دسته از ميلگردها در هر كارخانه متفاوت است.

روش هاي مختلفي براي اين كار وجود دارد، ولي به دليل مقرون به صرفه بودن از بنديل براي بسته بندي استفاده مي شود.

البته لازم به ذكر است كه همه ي محصولات فولادي با اين روش بسته بندي نمي شود و تنها ميلگرد و شمش و لوله هاي بسيار نازك با بنديل بسته بندي ميشود.

ضوابط بنديل بندي ميلگردها

آرماتورها به دو شكل شاخه و كلاف، بنديل بندي مي شوند، ميلگردها به سه دسته تقسيم مي شوند: فولاد نيمه سخت (S340 ,S400) ، فولاد نرم (S240) و نيز فولاد سخت (S500).

محصولاتي كه در دو دسته اول وجود دارند، قطرهاي مساوي دارند و كمتر از 12 ميليمتر هستند به دو صورت كلاف و شاخه بسته بندي مي شوند.

اما اگر اين دونوع فولاد با قطرهاي مساوي كمتر از 14 ميليمتر باشند فقط با روش شاخه اي بسته بندي مي شوند و ميلگردهايي كه جنس آن ها از فولاد سخت يا همان S500 باشند فقط به صورت شاخه اي بسته بندي مي شوند.

بنديل ميلگرد

بنديل ميلگرد و تناژ آنها

ميلگردي كه هر كارخانه توليد مي كند، باتوجه به ضوابط موجود در آن كارخانه متفاوت است و وزن آن ها هم متغير بوده، به طور ميانگين وزن هر بنديل ميلگرد حدود 2 تا 5/5 تن مي باشد.

بنديل ميلگرد و تعداد شاخه هاي آن

استاندارد تعريف شده هر بسته در كارخانه ذوب آهن اصفهان برابر با 4 تن و 700 كيلوگرم مي باشد.

به عنوان مثال: اگر وزن هر ميلگرد ذوبي با سايز 12 ميليمتر ، 10 كيلوگرم و نيم باشد، تعداد ميلگرد ها در هر بسته بندي 447 شاخه مي باشد .

ولي تعداد شاحه هاي موجود در هر بنديل ميلگرد با سايز 14 ميليمتر معادل 313 شاخه مي باشد.

هنگام تحويل بنديل ميلگرد بايد به اين موارد توجه كنيد:

اگر شما مي خواهيد بار ميلگرد را تحويل بگيريد قبل از تخليه ي بار موارد زير را كه بر روي دوپلاك فلزي روي بنديل ميلگرد است را بايد در نظر بگيريد:

  • نام يا علامت تجاري كارخانه سازنده ميلگرد
  • وزن هر بسته
  • مشخصات كارخانه توليدي
  • نمره ميلگرد يا همان قطر اسمي
  • وزن هر بسته بر اساس كيلوگرم
  • نوع ميلگرد
  • شماره ذوب و بسته
  • علامت استاندارد ملي ايران

گواهينامه فني:

علاوه بر موارد بالا در هنگام تحويل بار همچنين بايد به گواهينامه محصول دقت كنيد. گواهينامه فني براي محموله هايي باوزن بيش از 25 تن است. گواهينامه فني صادر شده از طرف توليدكننده بايد به همراه بار به تحويل گيرنده داده شود.

  • نام و نشاني كارخانه سازنده
  • علامت مشخصه
  • شماره گواهينامه
  • تاريخ صدور گواهينامه

مشخصات پلاك هاي الصاقي ميلگرد ذوب آهن اصفهان :

مشخصاتي كه بر روي پلاك هاي الصاقي ميلگرد ذوب آهن درج مي شود در هر دو طرف آن متفاوت است كه در قسمت پايين نوشته شده است.

  • 1. كارگاه نورد
  • 2. سايز
  • 3. مارك
  • 4. نوع محصول
  • 5. شمار ذوب
  • 6. شماره بسته
  • 7. طول و وزن بسته
  • 8. تاريخ توليد
  • 9. آرم استاندارد ايران
  • 10. علامت اختصاري ذوب آهن اصفهان

همچنين در طرف ديگر پلاك مشخصات زير درج مي شود:

  • 1. علامت اختصاري ذوب آهن اصفهان
  • 2. علامت استاندارد ايران
  • 3. آدرس سايت ذوب آهن
  • 4. عبارت MADE IN IRAN

 


Source : بنديل ميلگرد و شاخه هاي آن

 

آرشيو نظرات (0) | ادامه مطلب

[ ۱ ][ ۲ ][ ۳ ][ ۴ ][ ۵ ][ ۶ ][ ۷ ][ ۸ ][ ۹ ][ ۱۰ ][ ۱۱ ][ ۱۲ ][ ۱۳ ][ ۱۴ ][ ۱۵ ][ ۱۶ ][ ۱۷ ][ ۱۸ ][ ۱۹ ][ ۲۰ ]

 
 

 


معرفي وبلاگ




قيمت به روز انواع محصولات فولادي , خريد و فروش با بهترين نرخ



فهرست اصلي

صفحه نخست
پست الكترونيك
آرشيو مطالب
افزودن به علاقه مندي ها
صفحه خانگي
 


آرشيو موضوعي

موضوعي ثبت نشده است


آرشيو ارسال ها

مهر ۱۴۰۰
شهريور ۱۴۰۰
مرداد ۱۴۰۰
تير ۱۴۰۰
خرداد ۱۴۰۰
ارديبهشت ۱۴۰۰


پيوند ها

خريد اپل ايدي به سيب
سئو
ساخت وبلاگ





 



[ ساخت وبلاگ ]