بورس آهن آلات و ميلگرد

بورس آهن آلات و ميلگرد

    سايت فروش ميلگرد آهن ملل اصفهان بعنوان يك مرجع قيمت معتبر در بازار آهن و فولاد ايران شناخته و صفحات رسمي اين شركت كه در مركزآهن ايران، شهر اصفهان واقع شده نيز دنبال كنندگان و اعضاي زيادي دارد. اين سايت روزانه قيمت انواع ميلگرد آجدار و ساده كارخانه هاي مختلف ذوب آهن، انواع ورق آهن، لوله فولادي، شمش آهن، تيرآهن و نبشي، ناوداني و سپري، قوطي پروفيل، محصولات مفتولي را بصورت آنلاين و لحظه اي منتشر و در اختيار فعالين صنعت فولاد و ساختمان سازي قرار مي دهد. پيج اينستاگرام شركت آهن ملل نيز بزرگترين رسانه صنعت فولاد در اين شبكه اجتماعي بوده و روزانه قيمتهاي محصولات فولادي را در قالب جداول گرافيكي منتشر و بروزرساني مي كند. با عضويت در كانال تلگرام اين مجموعه نيز مي توانيد به صورت لحظه اي و همسان با نوسانات بازار آهن، از جديدترين اتفاقات اين بازار مطع شويد.

صفحه اصلي | آرشيو وبلاگ | تماس با ما
۲۴ دى ۱۳۹۹
معرفي بهترين نوع تيرآهن

تيرآهن يك از مهمترين مصالح براي ساختمان سازي است و بايد در خريد آن دقت زيادي كرد. تيرآهن ها از لحاظ ظاهري داراي تنوع بالايي هستند كه همين تفاوت هاي ظاهري باعث ميشود براي خريد تيرآهن در انتخاب آن كمك بگيريم. علاوه بر شكل ظاهري مشخصات، استاندارد و كشور توليد كننده نير ميتواند تاثير داشته باشد. براي خريد تيرآهن ميتوانيد از اين نكات گفته شده در مقاله كمك بگيريد. 

 

مشخصات تيرآهن

قبل از خريد تيرآهن لازم است به اطلاعاتي در مورد مشخصات تيرآهن داشته باشيم. تيرآهن ها از لحاظ شكل ظاهري شبيه به H  حروف انگليسي برعكس ميباشد. به قسمت بالا و پايين تيرآهن بال گفته ميشود و به قسمتي كه اين دو بال را به هم متصل ميكند، تيغه گفته ميشود. همچنين به فاصله پشت به پشت بال ها جان تير گفته ميشود كه سايز تيرآهن براساس طول جان اعلام ميشود.

H : طول جان تير (سايز تير)

B : طول بال تير

D : طول صاف تيغه تير

Hi : طول تيغه داخلي تير

 

 

 

بررسي انواع تيرآهن

سه نوع تير در بازار مجود است.

تير IPE (استاندارد اروپا و ايران)

تير INP (استاندارد چين و روسيه)

تير IPB (بال پهن)

معرفي تيرآهن IPE

اين نوع تيرآهن در ايران بيشترين كاربرد را دارد و طبق استاندارد اروپا توليد ميشود. مهمترين مشخصه ي اين نوع تيرآهن  ضخامت بالهاي محصول است كه يكسان است وطول هر بال نصف طول جان تير است. اين نوع تيرآهن از محبوبيت بالايي برخورداراست زيرا نقشه هاي ساختماني تهيه شده در ايران معمولا بر اساس  تيرآهن  IPE  بوده. مرغوب ترين كارخانجات توليدي اين نوع تير مي توان ذوب آهن اصفهان را نام برد. تيرآهن اصفهان داراي وزن سنگيني است و از جدول اشتال تبعيت مي كند و از نظر كيفيت نيز نسبت به ساير كارخانجات مرغوب تر مي باشد. ساير كارخانجات مانند اهواز، فايكو، يزد و آرين متفرقه بوده و در بازار با اين نام شناخته شده اند. تيرها از سايز 12 تا 30 در ايران توليد ميشود و ساير سايزها وارداتي است و به نام ترك، روس و اوكراين وارد ايران ميشود.

تيرآهن INP

اين تيرآهن ها برطبق استاندارد كشورهاي چين و روسيه توليد ميشود. بال ها در ابتداي اين تير نازك است و در انتها ضخيم ميشود.

تيرآهن IPB

اين تيرآهن تحت عناوين تير بال پهن، عريض يا تير H نيز ناميده مي شود. در تير بال پهن طول بال ها نسبت به تيرآهن IPE بيشتر مي باشد.

لازم به ذكر است كه علامت V كه پس از نام اين تيرها آورده مي شود به معناي تير سنگين و علامت L نشان دهنده تيرآهن سبك مي باشد. براي مثال IPBV به معناي تيرآهن بال پهن سنگين و IPBL به معناي تيرآهن بال پهن سبك مي باشد.

انواع تيرآهن

بررسي عملكرد انواع تيرآهن

تير اصلي: وظيفه تير اصلي منتقل نمودن بار از تير فرعي به سمت ستون ها بوده و در سازه به ستون متصل مي گردند.

تير فرعي: تير فرعي به تيرهاي اصلي متصل گرديده و افقي مي باشد. وظيفه اصلي تير فرعي انتقال بار به تير اصلي مي باشد.

تير كلاف: وظيفه اصلي تير كلاف منتقل نمودن بار از تير عرضي به ستون ها مي باشد و به دو تير عرضي كه در سقف و خرپاي ستون ها قرار دارد متصل مي شود.

مزاياي استفاده از تيرآهن در ساختمان سازي

اجرا و نصب سريع

امكان اتصال چندين قطعه

امكان توسعه پس از اتمام سازه

تيرها به صورت پيش ساخته در كارخانه وجود دارد

كاربرد فراوان در ارتفاع زياد

معايب استفاده از تيرآهن در سازه

تضعيف تير در دماي بالا

احتمال خوردگي

تمايل به كمانش

همچنين در صورت عدم اتصال مناسب قطعات به يكديگر سازه دچار مشكل مي گردد.

معرفي تيرآهن لانه زنبوري

تيرآهن لانه زنبوري از تيرآهن در طول خود داراي فضاهايي توخالي است كه مشابه لانه زنبور مي باشد. علت اين نام گذاري را مي توان شكل اين تيرآهن بعد از بريدن و جوش دادن دانست.

هدف از انجام اين كار اين است كه تير بتواند لنگر خمشي بزرگتري را در مقايسه با تير نورد شده اوليه تحمل كند‌. زماني كه بر روي تيرآهن اين كار انجام مي شود، ارتفاع تير افزايش پيدا كرده و در نتيجه ممان اينرسي مقطع افزايش پيدا مي‌كند‌.

به عنوان نمونه مي توان گفت كه با انجام اين كار، ارتفاع پروفيل كه 18 سانتي متر است به 27 سانتي متر افزايش پيدا مي‌كند‌. در ساخت تير لانه زنبوري ارتقاع تير ساخته شده 1.5 برابر تير اوليه خواهد بود.

تيرآهن لانه زنبوري

معرفي تيرآهن لانه زنبوري

نتيجه گيري

تيرهاي توليد داخلي در دو نوع سبك و استاندارد موجود است. مي توان گفت بهترين نوع تير موجود در بازار تيرآهن ذوب آهن اصفهان  است. تيرهاي وارداتي كشور تركيه و كره از نظر وزني مشابه توليدات ذوب آهن اصفهان است ولي ارزان تر مي باشند. همچنين محصول كارخانجات يزد، فايكو، ناب و آرين سبك بوده و از ساير محصولات ارزان تراست .

 


source:معرفي بهترين نوع تيرآهن

 

آرشيو نظرات (0) | ادامه مطلب

۲۴ دى ۱۳۹۹
ورق دريايي چيست ؟

آيا ميدانيد كه زيردريايي و كشتي از جنس چيست كه كشتي روي دريا و زيردريايي زير دريا شناور ميماند و سنگيني آن باعث نميشود كه در دريا غرق شود و زنگ نميزند؟ فلزات چگونه است كه در آب شور هم مقاوم است و بادوام است. براي ساخت اين كشتي ها از ورق دريايي استفاده ميشود. باشيد.

 

ورق دريايي چيست؟

ورق دريايي ورقي است كه براي كف عرشه، بدنه انواع كشتي ها،  قايق هاي بزرگ، عرشه ها و غيره استفاده ميشود.اين ورق نوعي ورق نورد گرم است كه خاصيت جوش پذيري و استحكام بالايي دارد. ورق دريايي مقاوم در برابر مواد شيميايي و آب شور دريا  و خوردگي است.

كاربرد ورق دريايي

ورق دريايي در محصولاتي مانند يدك كش، فانوس دريايي، سكوي نفتي، بارج، زيردريايي، لوله هاي انتقال آب و نفت و گاز از دريا به خشكي و غيره كاربرد دارد.

نحوه محاسبه وزن ورق دريايي

طول و عرض و ضخامت ورق را با هم  ضرب مي كنيم حاصل را بر 1000 تقسيم كرده و پس از آن جواب به دست آمده را در 7.8 ضرب مي كنيم.

كارخانه هاي معروف توليد كننده ورق دريايي

شركت هاي مهمي كه اين محصول را توليد مي كنند به شرح زير است:

  • فولاد مباركه اصفهان
  • اكسين خوزستان
  • ايليچ اكراين
  • دوفركو بلژيك
  • هيونداي كره
  • دانكوك كره
  • اورال استيل روسيه

كشورهايي مانند آمريكا ، روسيه و اكراين در توليد اين محصولات در رقابت با يكديگر هستند و براي توليد ورق هاي دريايي به ويژه براي ورق هاي A36، GL-A  حساسيت و اهميت بيشتري به خرج مي دهند.

مزاياي استفاده از ورق دريايي

استفاده از اين محصول باعث مي شود كه ضخامت ورق ها كاهش پيدا كنند. اگر چه اين ورق ها كاهش ضخامت داشته اما كيفيت و مقاومت در برابر خوردگي اش افزايش داشته است. به خاطر اين كه ورق ها جوش و برش پذيري خوبي دارند و ساخت بهتري دارند باعث مي شود كه در هزينه جوش كاري صرفه جويي شود. در وزن نهايي محصول نيز صرفه جويي مي شود و اين از نظر اقتصادي به صرفه است.

 


source: ورق دريايي چيست ؟

 

آرشيو نظرات (0) | ادامه مطلب

۲۴ دى ۱۳۹۹
مزايا و معايب سقف عرشه فولادي

در مقالات قبلي با سقف عرشه فولادي و كاربرد آن در ساختمان سازي آشنا شديم. اين سقف از نوع گالوانيزه شياردار ذوزنقه اي شكل ميباشد. اين محصول ميتواند براي سقف يا كف ساختمان استفاده ميشود. اين سقف ميتواند يك  عايق يا بتن هاي سقف باشد. سقف عرشه فولادي از دسته سقف هاي كامپوزيتي است كه وظيفه اصلي آن تحمل بار سازه هاي ساختمان است .

 

مزاياي سقف عرشه فولادي

  • در برابر آتش و زلزله مقاومت بسيار خوبي دارد.
  • در محيط هاي كارگاهي ساختمان امنيت اجرايي بالايي دارد و درصد آسيب انساني را كاهش مي دهد.
  • اين مدل سقف خيلي بيشتر از ديگر سقف ها سرعت اجرايي دارد و همين علت باعث كاهش هزينه هاي توليد آن مي شود.
  • مي توان با استفاده از سقف عرشه فولادي  همه طبقات را به طور همزمان بتن ريزي كرد.
  • دسترسي به تاسيسات را آسان تر مي كند.
  • از نظر مديريت كيفي ISo 9001 مورد تاييد است.
  • حذف ميلگردهاي كششي
  • حمل و نگهداري آسان
  • نصب آن بدون جوشكاري و با استفاده از ميخ هاي فولادي انجام مي گيرد.
  • سبب افزايش فاصله هاي تيرريزي و كاهش استفاده از فولاد در اسكلت مي شود كه حدود 10 تا 30 درصد در فولاد صرفه جويي مي شود. همچنين عددي بين 40 تا 60 درصد را در مصرف ميلگرد كم مي كند.
  • مي توان براي همه طبقات همزمان بتن ريزي كرد.
  • فضاي كم براي دپو و نگهداري لازم دارد.
  • ورق هاي فولادي در سقف مي توانند بارهاي حين اجرا را كنترل كنند و به عنوان سكوي كار مورد استفاده قرار بگيرند.
  • لرزش ساختمان را كاهش مي دهد.
  • انتقال صدا را كم مي كند.
  • بسياري از مصالح و فرآيند ها مانند قالب بندي، برخي تيرهاي فرعي و شمع را حذف مي كند.
  • از نظر فني مركز تحقيقات مسكن و شهرسازي مورد تاييد است.

 

معايب سقف عرشه فولادي

  • استفاده اين محصول در اسكلت هاي بتني به نسبت ساير موارد سخت تر است و براي انجام آن بايد تمهيدات خاصي را در نظر گرفت.
  • اگرچه كه سرعت اجراي اين سقف بالاست اما مشكل اساسي اين محصول، اجرا كردن و اجراي تمهيدات لازم آن است. چرا كه زدن اين سقف، سخت است و بايد شرايط بسياري را سنجيد و رعايت كرد.
  • اصولا اين سقف از ساير موارد لرزش بيشتري دارد. اما براي رفع لرزش آن مي توان مطابق با استاندارد و ضوابطي كه در مبحث دهم مقررات ملي ساختمان آمده استفاده كرد و از ميزان لرزش شديد آن كاست.
  • فواصل تيرريزي بين تيرهاي فرعي و انتخاب نادرست در ميزان ضخامت ورق فولادي و همچنين ارتفاع عرشه مي توانند در لرزش سقف عرشه فولادي تاثير گذار باشند.
  • ميزان خوردگي فلز در آن ديده مي شود
  • تمام جوش ها بايد توسط ناظر كنترل شود.

مزايا و معايب سقف عرشه فولادي

پوشش ورق سقف عرشه فولادي

در قسمت معايب اين سقف گفتيم كه خوردگي فلز دارد. اين امر براي اين محصول بسيار مهم است چرا كه مقاومت و بهره برداري از سقف را دوچندان مي كند. براي اين كه خوردگي را كنترل كنند بايد پوشش مناسبي داشته باشد. يكي از روش هايي كه آن را مقاوم مي كنند تا در برابر خوردگي استحكام بيشتري پيدا كند استفاده از روي خام است. روي خام را در هسته فلزي سقف و روي آن قرار مي دهند تا از خوردگي محفوظ بماند و در شرايط گوناگون آب و هوايي دوام بياورد.

مزاياي سقف عرشه فولادي نسبت به سقف ‌هاي كامپوزيت سنتي

  • امكان افزايش فاصله ‌ي تيرهاي فرعي در سقف عرشه فولادي تا 3 متر بدون استفاده از شمع ‌بندي
  • استفاده از گلميخ ‌ها به عنوان برشگير به جاي نبشي ‌
  • كاهش ارتفاع بتن روي قالب
  • كاهش مقدار ميلگرد مصرفي
  • كاهش وزن سقف در حدود 50 كيلوگرم بر متر مربع

سقف عرشه فولادي چسيت؟

ورق هاي عرشه فولادي به دو دسته roof deck  و floor deck تقسيم مي شود. اين نوع ورق فولادي به عنوان پوشش سقف در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار مي گيرد.

 


source:مزايا و معايب سقف عرشه فولادي

 

آرشيو نظرات (0) | ادامه مطلب

۲۴ دى ۱۳۹۹
جك سقفي چيست؟

معرفي جك سقفي

همانطور كه از نام جك سقفي ميتوان حدس زد، جك هايي كه براي ثابت نگه داشتن و تحمل ميزان بار وارد شده از طريق سقف استفاده ميشود، جك سقفي ميگويند. تقريبا تمام نوع سقف ها براي بالا برذن استقامت و پايداري از جك سقفي استفاده ميكنند.

اجزاي جك ساختماني

جك سقفي از سه قسمت رزوه، مادگي و نري تشكيل ميشود. نگهدارنده اصلي در جك سقفي با اين سه بخش به مهار قالب مدولار و سازه كمك مي كند. قسمت پايين جك از لوله ساخته شده كه قطرهاي متفاوتي دارد اما رايج ترين آن با قطر 6 سانتي متر و ضخامت 2 ميلي متر است كه جك به قسمت پايين متصل مي شود.  قسمت بالايي جك نيز اصولا از لوله اي با قطر 5 سانتي متر و ضخامتي در حدود 2.5 ميلي متر است. جك ها به دو صورت توليد مي شوند جك هاي سبك كه تحمل وزن كم را دارند و جك هاي سنگين كه مي توانند در برابر وزن زياد و فشار بالا مقاومت كنند. بسته به آن چه كه مشتري نياز داشته باشد مي توان ابعاد و ضخامت اين محصول را تعيين كرد و اين بدين معناست كه محدوده وزن جك ساختماني را توليد كننده و فروشنده تعيين مي كنند و سفارش مي دهند.

روي لوله نري سوراخ هايي براي تنظيم ارتفاع ايجاد مي شود اين سوراخ ها با پين فنردار و در فاصله هاي معين و منظم 10 سانتي متري قرار مي گيرند كه با پيچ و مهره هاي موجود روي مادگي و با استفاده از گوه و انواع رزوه محكم بهم وصل مي شوند. نري جك ها بر اساس طرح سازه و نوع جك مي تواند متحرك ساخته شود. لازم به ذكر است كه در جك هاي سقفي كه به صورت شاقول ساخته مي شوند شمع هايي به عنوان ضريب اطمينان بالاي سازه و تحمل فشارهاي جانبي استفاده مي شوند. اين شمع ها به صورت لوله ، قوطي يا سولجر ساخته مي شوند و به صورت دو بازوي كوچك و بزرگ هستند كه شكل يك گونيا به خود مي گيرند. ويژگي مثبت اين شمع ها و جك هاي شاقول دار تراز بودن آن هاست كه راهنماي خوبي براي تراز كردن كف سازه است.

انواع جك سقفي

جك سقفي در انواع مختلفي توليد و در بازار عرضه ميشود. جك سقفي يا جك ساختماني شامل مدل هايي همچون

جك هاي سقفي صليب دار، جك سقفي بدون صليب، جك سقفي U شكل عراقي، جك هاي شمعي، جك فلزي، جك تلسكوپي و غيره است.

كاربرد جك سقفي

جك سقفي در انواع پروژه هاي ساختماني كاربرد بالايي دارد. اين محصول براي يك نياز بسيار مهم براي هر ساختمان است.اين محصول براي كفراژبندي سقف ها و همچنين نگه داشتن بار سقف تا پايان ساخت آن طبقه استفاده ميشود. كاربرد اصلي اين محصول نگه داري سقف به طور موقت است. آن چه كه براي اين محصول بسيار مهم است كيفيت خوب آن مي باشد كه از اهميت بسيار زيادي برخوردار است. كيفيت اين محصول به خاطر اين كه بتواند ميزان بار و فشار سقف را تحمل كند و دوم اين كه در زمين هاي سست و ناهموار بتواند بايستد شايان توجه است. يعني جك به اعماق زمين فرو نرود كه خود مشكلات بيشتري به وجود مي آورد.

اندازه جك سقفي

همان طور كه در ابتداي متن به آن اشاره شد قسمت پايين جك از جنس لوله است كه قطر آن در حدود 6 سانتي متر مي باشد و ضخامت اين لوله ها در حدود 2 ميلي متر است اما قسمت بالايي جك از جنس لوله و با قطر 5 سانتي متر و ضخامت 2.5 ميلي متر مي باشد كه اين اندازه ها براي جك هاي صليب دار ، U شكل عراقي ، T شكل است و مي توان صليب متحرك را در ارتفاع هاي مختلف توليد كرد. اين جك ها مي توانند تا 1.5 تن بار را تحمل كنند. سايز استاندارد اين محصول با ارتفاع 3.20 متر و وزن 14 كيلوگرم در بازار موجود است . البته جك ها بدون احتساب سر جك ها از وزني بين 12.5 تا 21 كيلوگرم برخوردارند و سر جك ها داراي وزن 4 ، 5 ، 6 كيلوگرم مي باشند. نكته مهم و قابل ذكر اين است كه براي ساخت اين محصول نبايد به هيچ عنوان از لوله هاي درزدار استفاده كرد.

تفاوت جك هاي سقفي نو و دست دوم

جك هاي سقفي در سال هاي زيادي دوام و مقاومت دارد به همين دليل به صورت دست دوم هم فروخته ميشود.توام و مقاومت و استحكام جك هاي دست دوم همچنان بالاست. و در صورت خراب شدن و آسيب ديدگي قابل تعمير و استفاده ي مجدد است.


source:جك سقفي چيست؟

 

آرشيو نظرات (0) | ادامه مطلب

۱۶ دى ۱۳۹۹
ورق قلع اندود چيست؟

انواع متنوعي از ورق آن دربازار موجود است كه بسته به نوع كاربرد در مصارف مختلفي مورد استفاده قرار ميگيرد. ورق قلع اندود يكي از انواع ورق فولادي ميباشد كه در بازار موجود است كه در ادامه با اين محصول آشنا ميشويد.

معرفي انواع استاندارد ورق هاي قلع اندود

ورق قلع اندود از لحاظ نوع فرايند توليد شباهت بسيار زيادي به ورق گالوانيزه دارد. زيرا فلز استفاده شده و مواد خام دو محصول از جنس فولاد ميباشد.تنها تفاوت اين محصول در نوع پوشش آنهاست كه ورق قلع اندود با پوشش قلع است كه اين پوشش باعث ميشود كه ديرتر فرسوده شود و ضد زنگ است.در نتيجه از ورق قلع اندود در محيط هاي مرطوب و باراني استفاده كرد.

اين نوع ورق ها از صنعت تا ساختمان كارايي دارند به عنوان مثال در ساخت قوطي، وسايل خانگي همچون گلدان و سيني، خودروسازي، تجهيزات الكتريكي، ساخت و ساز، سقف، نزده، پوشش استفاده ميشود.

 

تاريخچه توليد ورق قلع اندود

ايده ي ساختن ورق هاي قلع اندود از صد ها سال قبل به ذهن بشر رسيده بوده.در ابتدا انسان ها با روش نمك سود كردن از مواد غذايي نگهداري و استفاده ميكردند كه كم كم ايده ي ساخت ظروف مطرح شد كه غذاهاي خود را در اين ظروف نگهداري كنند. در سال 1665 فردي به نام نيكلاس براي اولين بار به كمك آهن ظروفي را با هدف نگهداري مواد غذايي تهيه كرد كه از شيوه ي ورق قلع اندود بهره گرفته شد.

نحوه توليد ورق قلع اندود

دو روش كاملا متفاوت براي توليد اين دسته از محصولات وجود دارد كه عبارت اند از:

  1. روش غوطه وري
  2. روش الكتروليت   

كارخانه فولاد مباركه اصفهان براي توليد انواع ورق از روش الكتروليت براي ساخت محصولات قلع اندود استفاده ميكند.

ابتدا ورق هاي از جنس فولاد به عنوان پايه فلز انتخاب كرده و وارد خط توليد ميشود. حوضچه هايي وجود دارد كه مخصوص شستوشو است در مسير حركت ورق قرار ميدهند كه يكي از اين حوضچه ها حاوي آب و ديگري اسيدي است.

به ترتيب ورق وارد حوضچه آب، اسيد شويي و مجددا وارد حوضچه آب ميشود تا فرايند پاكسازي و چربي زدايي به طور كامل صورت گيرد. مرحله بعدي براي پوشش دهي سطح ورق ميباشد. بدين منظور هر دو سطح ورق به روش الكتروليتي اصطلاحا قلع اندود مي گردد.

در گام بعدي حرارت هاي وارد شده باعث گرم شدن پوشش ميشود و طي عملياتي محصول به يكباره سرد ميشود. گام هاي نهايي مربوط به بررسي و آنايز كيفيت محصول توليدي، برش، بسته بندي و نهايتا آماده سازي براي ارسال به بازار محصولات فولادي است.

معرفي استانداردهاي توليد ورق قلعي

اين دسته از محصولات با تبعيت از استانداردهاي ملي و بين المللي توليد ميشود از جمله استانداردهاي تدوين شده براي توليد ورق قلعي مي توان به موارد زير اشاره نمود:

  • استاندارد EN آلمان
  • DIN EN 1012197
  • استاندارد ASTM 623
  • ASTM 657
  • و…

ويژگي ورق هاي قلعي

با توجه به فلز پايه فولاد و پوشش دهي سطح مي توان اذعان داشت كه مقاومت محصول مذكور بسيار ستودني است علاوه بر استحكام خصوصيات بازر اين محصول عبارت اند از:

  • قابليت ضد زنگ
  • مقاومت بالا
  • انعطاف پذيري
  • ضخامت يكنواخت
  • كاربرد وسيع
  • عدم فرسايش زود هنگام

موارد زير از جمله كاربردهاي بارز ورقي است كه با قلع پوشش داده شده است:

  • صنايع
  • ساخت و ساز
  • پوشش
  • خودرو سازي
  • بسته بندي رنگ
  • بسته بندي مواد غذايي
  • نرده
  • و…

بسته بندي انواع ورق

اين محصولات به صورت كلافهايي با ضخامت يكنواخت با وزن هايي بين 1000 تا 2000 كيلوگرم بسته بندي ميگردد.در بسته بندي اين نوع از محصولات بايد به نقاط جوش روي سطح آنها دقت كرد. همپوشاني نقاط جوش ورق ها حداكثر 10 ميليمتر است.


source: ورق قلع اندود چيست؟

 

آرشيو نظرات (0) | ادامه مطلب

۲۹ آذر ۱۳۹۹
تفاوت تسمه آهني و ورق و موارد استفاده ي آن ها

 

 

تفاوت تسمه و ورق

تسمه آهني و ورق از محصولاتي هست كه در صنعت ساختمان سازي استفاده ميشود. هر دو به شكل صفحه هاي برش داده شده در انواع مختلف و جنس هاي گوناگون در بازار عرضه ميشود. قبل از خريد بهتر است با تفاوت اين دو محصول آشنا شويد. 

 

تعريف تسمه و كاربرد آن

تسمه برشي از سطح مقطع فلزي است. تسمه به صورت برش هايي صاف و يكسان است كه روي ورق شكل داده ميشود. اين محصول به دسته هاي مختلفي تقسيم ميشود كه مهمترين و پر كاربرد ترين آن ها نوع آهني است. نوع آهني آن به دوصورت توليد ميشود:

  1. نوردي
  2. ماشين كاري

در روش نوردي از ضايعات آهن ذوبي است و در اندازه هاي متفاوتي توليد و در بازارعرضه ميشود. اندازه هم معمولا بين 4 تا 7 متر متغير است.

در روش ماشن كاري ورق ها به صورت يكدست و درجه يك و مرتب توليد ميشود و در آخر لبه هاي آن ها با استفاده از ماشين آلات خاص ميسايند و گرد ميكنند.

تسمه ماشين كاري

كاربرد تسمه در صنعت و ساختمان سازي

تسمه در جنس هاي مختلفي مانند آهن، فولاد، آلومينيوم، آلياژي، گالوانيزه و غيره توليد ميشود. براي جاهايي كه استحكام بالا و مقاومت مهم است، نوع فلزي استفاده ميشود. اين محصول در بسته بندي صنايع گوناگوني مثل ترابري، پروفيل ، صنايع فلزي، شيشه، چوب، MDF، كارخانجات توليدي، موزاييك و…كاربرد دارد. گريتينگ يكي از محصولات پركاربرد و نوعي شبكه ي فولادي ميباشد.

اين محصول ويژگي هاي خاصي مانند مقاومت بسيار بالا، زيبايي ظاهري، قيمت پايين تر نسبت به محصولات مشابه خود، امكان عبور هوا و نور و… دارد كه آن را به مطلوب ترين گزينه ها براي استفاده در موارد ساختماني و صنعتي تبديل كرده است. اين محصول در مواردي كه به مقاومت بالا نياز است، مورد استفاده قرار مي گيرد مانند:

  • پله هاي كارخانجات
  • پله سازي در ساختمان ها
  • پوشش كف
  • و…

ورق چيست؟ كدام نوع از آن بهتر است؟

ورق از فلزات آهني و غير آهني مانند فولادهاي ضد زنگ، فولاد ساختماني يا آلياژهايي مثل برنج، مس، آلومينيوم و… ساخته مي شود. محصولات به صورت ورقي توليد و و در بازار عرضه مي شوند. هر كدام ويژگي هاي خاص خود را دارد و بر اساس نوع ساختار و فيزيك، هر كدام در حوزه هاي متنوعي استفاده ميشود كه اين محصولات انواع متفاوتي دارند. مثل:

  • گالوانيزه: كه سطح آن با فلز روي پوشش داده شده است.
  • رنگي: سطح آن ها با رنگ هاي مختلف زينت داده شده است.
  • سياه: روي آن صيقلكاري انجام نشده و اكسيد سطح آن را پوشانده است.
  • آجدار: اين نوع از محصول حاصل شكل دهي مدل هاي ST37 و ST52 است و سطح آن آجدار مي باشد.
  • اسيد شويي: مشابه نام آن، فلزي كه وارد استخر اسيد شده و ناخالصي هاي آن حذف مي گردد.
  • فولادي: محصولي كه از جنس فولاد تهيه شده است.
  • كركره: از ابتدايي ترين نوع مي باشد و براي سقف شيرواني و چنين مواردي كاربردي است.
  • روغني: ورق سياه با حذف ناخالصي و روش نورد سرد به روغني تبديل مي شود.

ورق چيست؟

اين محصولات در اندازه ها و ضخامت هاي متفاوت در بازار عرضه ميشوند. و ضخامت آنها در سه سطح نازك، متوسط و ضخيم تقسيم ميشود. نوع نازك ضخامتي 0.1 تا 2.75 ميلي متر، نوع متوسط ضخامتي حدود تا 4.75 ميلي متر و نوع ضخيم ضخامت 5 ميلي تري به بالا دارد.

 

اين محصولات از لحاظ سطح نيز تنوع دارند و در انواع آج دار، صاف، خش دار و… ارائه مي شوند. كاربرد اين محصولات در صنايع نيز متنوع است به عنوان مثال در موارد زير مورد استفاده قرار مي گيرند:

خودروسازي و صنايع حمل ونقلي، ساخت سطح هاي فلزي،تانكر سازي،صنايع دريايي و كشتي سازي،انواع سازه هاي هوايي و هواپيماسازي،لوازم خانگي،ساخت مخازن و غيره.

مقايسه كلي دو محصول

  • تسمه آهني در جاهايي كه مقاومت و استحكام بالا نياز باشد استفاده ميشود.
  • هر دو محصول به روش نورد كاري توليد مي شوند.
  • تسمه و ورق هر دو محصول گوناگون هستند.
  •  تسمه آهني در ساختمان سازي و ورق در صنايع كاربرد دارد.
  • اندازه و ضخامت هاي هر دو محصول مختلف هستند.
  • هر دو محصول از جنس فلزهاي آهني و غير آهني تهيه و عرضه مي شوند.

source:تفاوت تسمه آهني و ورق و موارد استفاده ي آن ها

 

آرشيو نظرات (0) | ادامه مطلب

۲۹ آذر ۱۳۹۹
پي ساختمان يا فونداسيون چيست و دليل استفاده ي آن چيست؟

 

پي يا فونداسيون

پي يا فونداسيون يك ساختمان يك موضوع مهم و اساسي است و براي انتقال بار ساختمان به زمين در سازه ها كاربرد دارد. در اين مقاله با نحوه ي ميلگرد گذاري فونداسيون و انواع پي آشنا ميشويم.

 

وظايف پي يا فونداسيون

هدف ازپي ريزي ساختمان انتقال بار ساختمان به زمين است تا از نشست بيش از حد ساختمان جلوگيري كند، بر اثر بار وارد شده از سمت ساختمان در خاك زير ساختمان شكست ايجاد نشود و از سقوط ساختمان در اثر وارد شدن نيروهاي جانبي جلو گيري كند.

محل مناسب براي پي ساختمان

يكي از اصول اوليه مهمي كه بايد در ابتدا به آن توجه كنيد، زميني است كه مي‌‌خواهيد ساختمان را در آن بسازيد. زمين نامناسب براي ساخت ممكن است كه در آينده خطرات جاني و مالي به همراه داشته باشد.

اصل ديگري كه نبايد آن را فراموش كنيد، نوع خاك است.

در اكثر مكان‌هاي شهر خاك براي ساخت‌وساز مناسب است و مي‌توان اقدام به ساختمان‌سازي كرد، اما در برخي از مكان‌ها، خاك قابل آن محل قابل ساخت‌وساز نيست .

طي آزمايشاتي كه از آن خاك انجام مي‌شود، كارشناسان تشخيص مي‌دهند كه اين خاك به مرور زمان نشست مي‌كند و باعث خراب شدن ساختمان مي‌شود.

قبل از ساختمان سازي بايد محلي كه در آن ميخوايد ساختمان خود را بنا كنيد، سطح فوقاني آن پايين تر از سطح يخبندان باشد و سطح تحتاني بالاتر از عمق ايستايي باشد.

عمق يخبندان پايين ترين عمقي است كه در آن آب و هوا و رطوبت خاك در سرماي ناشي از سردترين روز سال يخ مي زند و اين مقدار با اقليم مشخص مي شود.

انواع قالب‌بندي از جهت مصالح

  • قالب‌بندي چوبي: براي ساخت قطعات بزرگ‌تر استفاده مي‌شود.
  • قالب‌بندي فلزي: استحكام بيشتري دارد و دفعات بيشتري استفاده مي‌شود.
  • قالب‌بندي آجري: از لحاظ سرعت كار و اقتصادي بودن به‌صرفه است.

ميلگرد گذاري يا آرماتور گذاري

بتن در برابر نيروهاي كششي و برشي به تنهايي جوابگو نيست و ضعيف است، لذا بتن را با بتن تقويت ميكند.

نحوه ي ميلگرد گذاري متفاوت است كه در ادامه با برخي از آن ها آشنا ميشويد.

نحوه ميلگرد گذاري پي منفرد:

با توزيع فشار در خاك زير پي و توزيع فشار در زير پي وابسته به نوع خاك و سختي پي دارد.جهت سهولت قالب بندي در پاي ستون اجرا مي شود.

اصول اوليه پي‌ريزي

در پي‌ريزي اصول اوليه خود را دارد كه بايد آن‌ها را رعايت كنيد و در صورت رعايت نكرد، در ادامه پروژه خود به مشكل بر خواهيد خورد.

عمق ايستا

اصل ديگر در فونداسيون ساختمان عمق پي است. اين اصل را اكثر ساختمان‌سازان رعايت مي‌كنند. در ساختمان‌سازي بايد عمق پي ساختمان بايد از عمق ايستايي بيشتر باشد. عمق ايستايي همان سطح دريا است. و اين عمق در هر ساختمان فرق مي‌كند و بايد محاسبه شود.

عمق يخبندان

شايد براي شما سؤال باشد كه يخبندان چه ربطي به ساختمان دارد. بر اساس تحقيق‌هايي كه انجام شده در فصل زمستان زماني كه خاك مرطوب شروع به يخ زدن مي‌كند، در خاك پي ساختمان حدود 8 درصد از عمق افزايش مي‌يابد و هر چيزي كه روي خاك وجود دارد را جابه‌جا مي‌كند. البته اين عدد براي هر كشور متفاوت است. اين عدد را سازمان مقررات ملي ساختمان هر كشور بيان مي‌كند. اين عدد به سانتي‌متر در نقاط مختلف كشور ايران بين 28 تا 40 سانتي‌متر است.

انتخاب مهندس

شما اين كار را بايد قبل از شروع پي‌ريزي انجام دهيد. يك مهندس خوب مي‌تواند در روند اجراي فونداسيون نقش پررنگي داشته باشد. به‌طور مثال مي‌تواند براي انتخاب مصالح مناسب براي اجراي پي‌ريزي به شما كمك كند. براي انتخاب يك مهندس خوب مي‌توانيد به پيشنهادهاي آن‌ها براي ساخت ساختمان توجه كنيد و بهترين پيشنهاد را قبول كنيد.

ستون‌ها

اگر مي‌خواهيد يك ساختمان خوب و محكم داشته باشيد بايد تعداد ستون‌هاي ساختمان را در نظر بگيريد. در يك ساختمان كوچك معمولاً از نه ستون ايستا استفاده مي‌شود و با توجه به متراژ و طبقات ساختمان تعداد ستون‌ها نيز تغيير مي‌يابد.

كيفيت مصالح

اين اصل ساختمان‌سازي را هر كسي مي‌داند، چه متخصص ساختمان‌ساز و چه يك فرد عادي. در ساختماني كه ساخته مي‌شود، بايد از بهترين مصالح استفاده شود تا خرابي به بار نيايد. همچنين بايد از كيفيت مصالح  در پي‌ريزي ساختمان نيز مطمئن شويد كه ساختمان شما از پايه محكم و با اساس ساخته شود.

لايه‌هاي فونداسيون

لايه‌هاي هر پي با يكديگر متفاوت هستند و مواد آن‌ها نيز با يكديگر متفاوت است. براي اينكه بتوانيد بيش‌ترين بهره را از لايه‌هاي فونداسيون ببريد بايد از بهترين مصالح براي ساخت آن‌ها استفاده كنيد. لايه‌هايي كه در ادامه به شما مي‌گوييم در برخي از پي‌ها وجود دارد و ممكن است يك يا دو مورد آن‌ها در پي‌هاي ديگر وجود نداشته باشد.

  • اولين لايه براي ساخت يك پي خوب يافتن زمين مناسب ميباشد
  • لايه بعدي استفاده از بتن مگر يا بتن خاص ديگر است.
  • در لايه بعد از بتن اصلي مورد استفاده قرار ميگيرد.
  • در مرحله بعد نوبت به قرار دادن صفحه‌هاي زير ستون است.
  • در لايه بعدي بايد آرماتورها را در داخل پي قرار دهيد.
  • در مرحله بعد بايد بولت‌ها را قرار بدهيد.
  • و نهايتا در مرحله آخر رامكا استفاده ميگردد.

source:پي ساختمان يا فونداسيون چيست و دليل استفاده ي آن چيست؟

 

آرشيو نظرات (0) | ادامه مطلب

۲۹ آذر ۱۳۹۹
نحوه ي محاسبه ي قيمت ميلگرد

 

 

محاسبه ي وزن ميلگرد

محاسبه ي قيمت روز ميلگرد براساس وزن ميلگرد استفاده شده در هر بنديل ميلگرد محاسبه ميشود و محاسبه ي وزن ميلگرد يك فرمول منحصر به فرد خود را دارد و بسياربراي پروژه هاي عمراني حائز اهميت ميباشد و بر اين اساس وزن و طول مقدار مورد نياز ميلگرد را مشخص ميكنند.

 

محاسبه ي وزن ميلگرد

فروش ميلگرد بر اساس وزن صورت مي گيرد و براي تعيين دقيق وزن ميلگرد مورد نياز بايد فرمول محاسبه وزن بر اساس مقياس طول را مد نظر قرار داد.

 

براي محاسبه ميزان ميلگرد مورد نياز ساختمان از دو روش محاسبه كلي و محاسبه دقيق بر اساس متراژ مورد نياز استفاده مي شود.

محاسبه كلي

در روش محاسبات كلي به ازاي هر متر مربع 40 تا 60 كيلوگرم ميلگرد در نظر گرفته ميشود كه به هيچ عنوان روش درست و مقرون به صرفه اي نيست. زيرا ميزان هدر رفتن ميلگرد در پروژه بسيار زياد است.

محاسبه دقيق

بهترين روش، روش دقيق محاسباتي وزن ميلگرد است با استفاده از جدول ليستوفر و جدول اشتال محاسبه ميشود.

فرمول محاسبه دقيق ميلگرد مورد نياز ساختمان به صورت زير است:

نتيجه گيري

بنابراين براي محاسبه ي قيمت ميلگرد بايد از وزن هر بنديل ميلگرد اطلاع داشته باشيم و با استفاده از فرمول وزن، قيمت بنديل ميلگرد را محاسبه كنيم.

 


source:نحوه ي محاسبه ي قيمت ميلگرد

 

آرشيو نظرات (0) | ادامه مطلب

۲۶ آذر ۱۳۹۹
فولاد دمشقي، از معرفي تا فرآيند توليد آن

 در صنايع يكي از پركاربردترين آلياژها، فولاد ميباشد. فولاد كاربرد بسياري در زمينه تجهيزات صنعتي و ساختمان سازي دارد همچنين فولاد انواع و روش هاي مختلفي براي ساخت دارد. فولاد دمشقي يكي از انواع فولاد ميباشد، در گذشته اين فولاد در دمشق خريد و فروش ميشد پس ممكن است كه به اين دليل اسم اين نوع فولاد، فولاد دمشقي ناميده ميشود.

يكي از كاربرد ديگر فولاد دمشقي استفاده براي ساخت ابزار مختلف به خصوص چاقو ميباشد كه معروف ترين نوع چاقو ميباشد كه طرفداران بي شماري دارد.

فولاد دمشقي چيست؟

فولاد دمشقي به دليل زيبايي ظاهري كه دارد مورد توجه بسياري از صنعتگران قرار ميگيرد بنابراين يكي از بهترين و معروفترين نوع فولاد ميباشد.

اين فولاد طرح هايي تيره، روشن و موج دار دارد به همين دليل ظاهري خاص دارد.

فولاد دمشق غير از زيبايي به علت استحكام، انعطاف پذيري بالا، مقاومت به ضربه و قابليت تيز بودن بسيار ارزشمند ميباشد.

فولاد دمشق چيست؟

فولاد دمشق چيست؟

وسايل ساخته شده توسط فولاد دمشق نسبت به اجناس ساخته شده با آهن از كيفيت بالاتري برخوردار ميباشد.

 اما لازم است بدانيد كه در قرن 19 فولادهاي پركربني ساخته شده كه توسط فرآيند بسمر از كيفيت فولاد دمشق پيشي گرفته ولي همچنان براي دوره خود يك فولاد برجسته ميباشد.

فولاد دمشقي فرآيند ساخت بسيار دشواري دارد به همين علت در مقايسه با بقيه انواع ديگر فولاد قيمت گرانتري دارد.

فولاد دمشق چندين فرآيند ساخت دارد كه يكي از روش هاي ساخت آن با قرار دادن ورق هاي فولادي و جوش دادن آنها با فرآيند خاصي انجام ميشود.

براي دوام بيشتر اين فولاد لازم است كه از رطوبت دور بماند و هميشه تميز باشد تا دوام بيشتري داشته باشند.

انواع فولاد دمشق

فولاد دمشق در دو نوع توليد ميشود:

  • فولاد دمشقي ريخته گري
  • فولاد دمشقي با الگوي جوش داده شده

فولاد دمشقي ريخته گري

روش اصلي ساخت اين فولاد به صورت ناشناخته ميباشد.

شايان ذكر است كه فعالان اين حوزه براي كپي و شبيه سازي فولاد دمشقي تلاشهايي  انجام داده اند اما به علت تفاوت در مواد خام اوليه و تفاوت در تكنيك ساخت موفقيت چنداني نداشتند كه روش هاي ساخت نسخه اصلي را بتوانند به دست بياورند.

از ماده اي به اسم ووتز، فولاد دمشقي ساخته ميشود. اين ماده نوعي فولاد ميباشد كه بيش از 2000 سال پيش در هند ساخته ميشد.

با ذوب شدن آهن و فولاد به همراه ذغال سنگ با حداقل اكسيژن ووتز توليد ميشود. در اين شرايط فلز كربن از ذغال سنگ جدا ميشود.

فولاد دمشقي با الگوي جوش داده شده

امروزه اگر از بازار فولاد دمشقي خريداري كنيد اين فولاد صرفا داراي الگوي موج دار تيره و روشن ميباشد اما اين فولاد دمشقي نيست و با سايش ميتواند از بين برود.

امروزه چاقوها از فولاد دمشقي با الگوي جوش داده شده، ساخته ميشود و بسياري از خواص فولاد دمشق را دارد.

چاقوي فولاد دمشق

چاقوي فولاد دمشق

آهن و فولاد در اين روش كنار هم قرار ميگيرد و در دماي بالا به وسيله يك چكش آنها را فورج ميكنند تا اتصال آنها برقرار شود.

براي جلوگيري از نفوذ اكسيژن، محل اتصال توسط يك فلاكس آب بندي ميشود.

فرآيند توليد فولاد دمشق

ساخت فولاد دمشقي روش هاي زيادي دارد كه از هر منطقه به منطقه ي ديگر متفاوت ميباشد.

رايج ترين روش ساخت فولاد دمشقي جوش دادن فولاد بر روي هم ديگر ميباشد. در ادامه به بررسي مراحل مختلف ساخت اين فولاد ميپردازيم.

مراحل ساخت فولاد دمشق شامل:

  • تهيه ورق به تعداد مورد نياز
  • جوشكاري ديسك‌ هاي فولادي
  • كشش و صاف كردن يا نورد بلوك يكپارچه

ميباشد. كه در ادامه به صورت مختصر درباره هريك شرح ميدهيم.

تهيه ورق به تعداد مورد نياز

ابتدا براي ساخت فولاد دمشقي، تعدادي ورق فولادي يا ديسك فولادي روي هم قرار ميگيرند.

اين ديسك ‌ها بايد به‌ صورت يكي در ميان سخت و نرم ميباشند كه منظور از سخت و نرم ميزان كربن و نيكل درون آنها ميباشد.

شايان ذكر است كه ورق هاي با محتواي كربن بيشتر در مقايسه با ورق هاي نيكل دار سخت تر ميباشند.

تعداد ورق ها بسته به اندازه تيغه اي كه توليد ميشود متغير ميباشد و رقم ثابتي نيست.

جوشكاري ديسك‌ هاي فولادي

براي ايجاد بلوك لايه لايه، به صورت يكي در ميان ديسك هاي سخت و نرم را در كوره قرار داده ميشود تا با ايجاد گرماي زياد به هم متصل شوند.

بلوك حاصله سپس طوري كوبيده ميشود كه نازك تر شود و ديسك ها به هم جوش خورده و يكپارچه شوند.

بلوك هربار در كوره قرار گرفته باشد با شار جوشكاري قبل از سرد شدن پوشانده ميشود.

شار جوشكاري را روي بلوك داغ ريخته ميشود تا ذوب شده و به همه لايه ‌هاي فولاد نفوذ كند‌.

هنگام ساخت فولاد دمشقي، استفاده از شار جوشكاري بسيار حائز اهميت ميباشد زيرا با نفوذ به تمام لايه ها از اكسيداسيون و زنگ ‌زدگي فولاد جلوگيري ميشود.

كشش و صاف كردن يا نورد بلوك يكپارچه

در اين قسمت بلوك يكپارچه تحت حرارت زياد قرار گرفته تا نورد شود.

هنگاميكه طول بلوك يكپارچه دو برابر شد آن زا از وسط دو نيم ميكنند سپس مرحله ي دوم بار ديگر اتفاق ميفتد.

بلوك چندين بار تحت عمليات نورد و برش قرار ميگيرد تا به شكل مورد نظر در آيد.

يك بلوك پنج لايه اگر به عنوان مثال شش بار تحت عمليات برش و نورد قرار گيرد يك فولاد دمشق با 320 لايه براي ما توليد ميكند.


source:فولاد دمشقي، از معرفي تا فرآيند توليد آن

 

آرشيو نظرات (0) | ادامه مطلب

۲۵ آذر ۱۳۹۹
بررسي فرآيند عمليات حرارتي نرماله كردن فولاد

 امروزه از فولاد در اكثر سازه هاي ساختماني استفاده ميشود. عمليات حرارتي بر روي فولاد، انواع مختلفي دارد كه يكي از آنها نرماله كردن فولاد ميباشد.

عمليات حرارتي براي ايجاد تغييراتي در خواص شيميايي، مكانيكي و متالوژيكي فولاد در جهت بهينه ‌سازي آن براي مصرف ميباشد.

نرماله كردن فولاد چيست؟

عمليات نرماله كردن فولاد سبب ريزدانه كردن فولاد و يكنواخت كردن ساختار آن ميشود.

اهميت نرماله كردن فولاد

از انواع عمليات حرارتي فولاد به عنوان پايه براي عمليات حرارتي بعدي استفاده ميشود.

اهميت نرماله كردن فولاد

اهميت نرماله كردن فولاد

نرماله كردن فولاد ميتواند عيوبي را كه طي عمليات قبلي در سطح يا درون قطعه فولادي ايجاد شده است را از بين ببرد به همين علت اين فرآيند اهميت زيادي دارد.

فرآيند نرماله كردن فولاد به شرح زير ميباشد:

قطعه فولادي در ابتدا حرارت داده ميشود و بعد اجازه ميدهند كه به آرامي در هواي آزاد سرد شود.

براي نرماله كردن فولاد درجه حرارت به اندازه 50 درجه سانتي گراد و بالاتر از A3 ميباشد.

دماي حرارت اگر بالاتر از ميزان گفته شده باشد فولاد دانه درشت تر شده و از خواص آن كاسته ميشود.

عمليات نرماله كردن به علت دانه ريز كردن فولاد (نه دانه درشت كردن آن) مورد استفاده قرار ميگيرد.

فولاد با اين درجه تا زماني حرارت داده ميشود كه ساختار آن به آستنيت تبديل شود.

فرآيند نرماله كردن فولاد

فرآيند نرماله كردن فولاد

شايان ذكر است كه در عمليات حرارتي نرماله كردن، ناهمواري ‌ها و تنش‌ هاي داخلي در قطعه مورد نظر، تعديل ميشود.

براي سرد كردن قطعه در اين فرآيند، قطعه مورد نظر به جاي كوره در هواي آزاد در دماي اتاق يا هواي ساكن سرد شود.

هر اندازه حجم و ضخامت قطعه بيشتر باشد سرعت سرد كردن را بايد بالا برد.

اين عمليات حرارتي را ميتوان به عنوان عمليات نهايي و يا مقدمه اي براي يك سري عمليات ديگر در نظر گرفت.

به عنوان مثال ميتوان از آن به ‌عنوان عملياتي براي رفع عيوب حاصله از عمليات قبلي روي قطعه استفاده كرد يا اول با اين عمليات قطعه را يكنواخت و دانه ‌ريز كرد و بعد به مرحله ماشين‌ كاري يا سخت ‌كاري سپرد.

نكات مهم براي عمليات نرماله نكردن فولاد

  • قطعات با شكل هاي پيچيده يا خيلي بزرگ بهتر است نرماله نشود چون هنگامي كه قطعه مورد نظر اندازه بزرگي داشته باشد، سطح آن هنگام سرد شدن به سرعت سرد شده و شكل ميگيرد درحاليكه مغز آن هنوز سرد نشده است.

در اين قسمت اگر بخواهيم براي قطعه حجيم از عمليات نرماله كردن استفاده كنيم بايد اجازه بدهيم گرما از مغز قطعه به بيرون هدايت شود و زمان بيشتري براي سرد شدن مغز قطعه در نظر بگيريم تا ميزان تنش ‌هاي احتمالي كاهش يابد.

  • هنگاميكه مغز قطعه از فاز Y به A سرد و تبديل ميشود، مغز قطعه تمايل به افزايش حجم دارد كه چون سطح قطعه كاملا شكل گرفته فضايي براي افزايش حجم قطعه وجود ندارد كه اين موضوع باعث ميشود در قطعه تنش به وجود آيد.
  • دقت كنيد كه از فولادهاي آلياژي براي عمليات نرماله كردن استفاده نشود چون در قطعات نازك و كوچك سرعت سرد شدن بالاتر ميباشد به همين علت ممكن است به جاي ساختارهاي تعادلي فريت و پرليت، ساختارهاي غير تعادلي مارتنزيت و بينيت ايجاد شود.

مزاياي نرماله كردن فولاد

مزاياي نرماله كردن فولاد

مزاياي نرماله كردن فولاد

نرماليزه كردن فولاد همانند عمليات هاي حرارتي ديگر مزايايي دارد كه برخي از اين مزايا شامل:

  • ريز كردن دانه ها
  • بالا بردن ميزان انعطاف پذيري
  • ارتقا قابليت و امكان ماشينكاري
  • يكنواخت كردن بيشتر موادتشكيل دهنده آلياژي
  • يكنواخت كردن ريز ساختار

كاربرد نرماله كردن

اين فرآيند كاربردهاي مفيدي در زمينه صنعت دارد كه شامل:

  • در صنعت ممكن است قطعاتي وجود داشته باشد كه مقاطع يكساني ندارند و چون در هر قسمت سرعت سرد شدن متفاوت ميباشد دچار ساختار يكنواختي نميباشند.

عمليات نرماله كردن در اين موارد ميتواند يك ساختار منسجم تر و يكنواخت تر ايجاد كند.

  • گاهي دانه ها در عمليات نورد گرم در جهت نورد گرم دچار كشيدگي ميشود و در قسمت هاي مختلف خواص قطعه متفاوت ميباشد.

عمليات نرماله كردن براي يكنواخت سازي قطعه بسيار كمك ميكند.

  • دانه هاي قطعه در فولادهاي ريخته گري درشت ميباشد و داراي فريتي است كه به صورت سوزني شكل ميباشد.

اين عمليات حرارتي ساختار ريزدانه خوبي را ايجاد ميكند.

تفاوت نرماله و آنيله كردن فولاد

اين دو عمليات شباهت بسياري دارد ولي در برخي موارد متفاوت ميباشد كه اين موارد شامل:

  • در فرآيند نرماله كردن دماي گرمادهي در مقايسه با آنيله كردن بالاتر ميباشد كه محصول توليدي آن يكنواخت تر و حلاليت بيشتري دارد.
  • در فرآيند آنيله كردن قطعه فولادي در درون كوره سرد شده ولي در فرآيند نرماله كردن، قطعه فولادي در هواي آزاد و خارج از كوره سرد ميشود.
  • در عمليات حرارتي نرماله كردن فولاد حاصل دانه ريزتر از فولاد حاصل از عمليات آنيله كردن ميباشد.
  • فولاد حاصل از عمليات نرماله شده در مقايسه با فولاد آنيله شده دانه ريزتر ميباشد كه سبب گرديده استحكام آن افزايش يابد.
  • فولاد نرماله شده انعطاف پذيري پايين تري نسبت به فولاد آنيله شده دارد.
  • از عمليات آنيله كردن براي از بين بردن تنش هاي حاصل از نورد سرد استفاده ميشود در صورتي كه از عمليات نرماله كردن براي بهبود ساختاري قطعاتي استفاده ميشود كه تحت نورد گرم و كشش بوده اند.

source:بررسي فرآيند عمليات حرارتي نرماله كردن فولاد

 

آرشيو نظرات (0) | ادامه مطلب

[ ۱ ][ ۲ ][ ۳ ][ ۴ ][ ۵ ][ ۶ ][ ۷ ][ ۸ ][ ۹ ][ ۱۰ ][ ۱۱ ][ ۱۲ ][ ۱۳ ][ ۱۴ ][ ۱۵ ][ ۱۶ ][ ۱۷ ][ ۱۸ ][ ۱۹ ][ ۲۰ ]

 
 

 


معرفي وبلاگ




قيمت به روز انواع محصولات فولادي , خريد و فروش با بهترين نرخ



فهرست اصلي

صفحه نخست
پست الكترونيك
آرشيو مطالب
افزودن به علاقه مندي ها
صفحه خانگي
 


آرشيو موضوعي

موضوعي ثبت نشده است


آرشيو ارسال ها

مهر ۱۴۰۰
شهريور ۱۴۰۰
مرداد ۱۴۰۰
تير ۱۴۰۰
خرداد ۱۴۰۰
ارديبهشت ۱۴۰۰


پيوند ها

خريد اپل ايدي به سيب
سئو
ساخت وبلاگ





 



[ ساخت وبلاگ ]